Hemlighetsmakeriet är över – här är nya el-lastbilen

2018-07-12 09:00  

Nu lanserar svenska Einride sitt andra fordon. Den självkörande, eldrivna lastbilen T-log ska transportera timmer på egen hand.

Timmerbilen har redan presenterats kort på en smyglansering i Stockholm. Men nu är hemlighetsmakeriet över. Under torsdagen lanseras T-log officiellt i Storbritannien.

– Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande, säger Robert Falck, vd för Einride, i ett pressmeddelande.

Enligt Einride står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter i Sverige. Företaget uppger att man redan ”för samtal” med flera stora företag världen över. Förhoppningen är att timmerbilen ska introduceras på allmänna vägar under 2020.

T-logen ska vara självkörande på nivå 4 i fordonsorganisationens SAE:s skala från 0 till 5. Det innebär att timmerbilen är helt självkörande i de flesta situationer.

Koll 360 grader runt fordonet

Den saknar förarhytt men kan fjärrstyras av en operatör från mycket långa avstånd via 4G, tack vare säkerhetsteknik utvecklad av amerikanska Phantom Auto.

Einride tycker att det finns flera fördelar med att timmerbilen saknar förarhytt. Fordonet får större flexibilitet, lägre produktions- och driftskostnader samt större lastkapacitet.

– Förarhytten är vad som gör lastbilar dyra att producera, förare är vad som gör dem dyra i drift. Genom att ersätta förarhytten med sensorer och datorer, och genom att ersätta föraren med en operatör som kan övervaka och styra flera fordon samtidigt, kan kostnaderna minskas rejält, säger Robert Falck.

Kameror, lidar- och radarutrustning ger T-logen 360-graders kännedom om omgivningen, vilket ska göra den till en säker medtrafikant.

Mer kraftfull än föregångaren

Fordonet är utrustat med programvaruföretaget Nvidias plattform Drive för autonom styrning baserad på artificiell intelligens. Utifrån information om omgivningen och maskininlärning styr den fordonet framåt.

Ett intelligent operativsystem, utvecklat av Einride, förser T-logen med trafikdata i realtid, så att den kan undvika trafikstockningar längre fram på vägen. Samma system kan koordinera flottor av T-logar för att optimera leveranstid, batterilivslängd och energikonsumtion för att transporterna ska bli så effektiva som möjligt.

T-logen ska gå på enbart batterier, även i tuffa miljöer. Fordonet är 50 procent mer kraftfullt än Einrides första produkt, den eldrivna lastbilen T-pod. Medan T-pod har en batterikapacitet på 200 kWh har T-log 300 kWh.

Under användningen släpper T-logen inte ut några växthusgaser eller kväveoxider.

– Tunga vägtransporter står för en stor andel av de globala CO2-utsläppen. Lägg därtill de tiotusentals människor som dör varje år av giftiga partiklar från dieselförbränning och du har all anledning att se dig omkring efter ett hållbart alternativ, säger Robert Falck.

T-log är sju meter lång

Batterikapacitet: 300 kWh.

Lastkapacitet: 16 ton.

Räckvidd på en laddning: drygt 20 mil.

Bredd: 2,55 meter.

Höjd: 3,56 meter.

Längd: 7,34 meter.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt