Fordon

Hemlighetsmakeriet är över – här är nya el-lastbilen

Så här ser Einrides nya T-log ut. Foto: Einride
Timmerbilen är drygt sju meter lång. Foto: Einride
T-log saknar förarhytt, vilket Einride tycker är en fördel eftersom det kapar tillverkningskostnaderna. Foto: Einride
Den nya lastbilen har en lastkapacitet på 16 ton.

Nu lanserar svenska Einride sitt andra fordon. Den självkörande, eldrivna lastbilen T-log ska transportera timmer på egen hand.

Publicerad

Timmerbilen har redan presenterats kort på en smyglansering i Stockholm. Men nu är hemlighetsmakeriet över. Under torsdagen lanseras T-log officiellt i Storbritannien.

– Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande, säger Robert Falck, vd för Einride, i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här