Hemliga spelet bakom ubåtarna

2014-02-27 14:46  
Nu begraver FMV A26. Nästa generations ubåtar ligger nu i Saabs händer. Foto: FMV

NY TEKNIK AVSLÖJAR. Förhållandet mellan tyska ThyssenKrupp Marine Systems och svenska staten är just nu iskallt. Samtidigt pågår diskussioner mellan den tyske ThyssenKrupp-ordföranden Hans Christoph Atzpodien och Saabs vd Håkan Buskhe angående Kockums framtid. Detta enligt en brevväxling mellan ThyssenKrupp och FMV som Ny Teknik nu tagit del av.

Det är den tyska ordföranden i ThyssenKrupp Marine Systems, Hans Christoph Atzpodien, som den 18 februari skickade ett brev till Försvarets materielverk, FMV. I brevet framkommer med tydlighet att det har förekommit förhandlingar mellan ThyssenKrupp Marine Systems och det svenska försvarsföretaget Saab om ägandeskapet i TKMS AB, det vill säga Kockums. Det handlar alltså inte bara om rykten längre.

"Med avseende på eventuella ägarfrågor rörande TKMS AB kan jag konstatera att diskussionerna med Håkan Buskhe, vd i Saab, hittills inte har lett till en gemensam grundsyn på vilka ytterligare konkreta förhandlingar kan baseras.", skriver Atzpodien till Försvarets materielverk.

I brevet framkommer också att förhållandet mellan Kockums tyska ägare ThyssenKrupp Marine Systems och svenska staten, huvudsakligen då Försvarets materielverk, FMV, nu är iskallt.

Bland annat skriver det tyska bolaget att man kan tänka sig att ge den svenska staten ett större inflytande över den svenska delen av ThyssenKrupp Marine Systems än vad som gäller i dag. Däremot, skriver man i brevet, tänker man inte släppa majoritetskontrollen och nämner att man tycker att det är synd att den tyska idén om att ha en "gyllene aktie" har förkastats utan ytterligare diskussion.

I brevet skriver man också att Kockums framöver kan få exklusivitet i koncernen på att bygga och designa ubåtar i viktklassen under 1 000 ton. Men det förslaget är något som i det närmaste har irriterat svenska FMV. Så här svarar FMV:s generaldirektör Lena Erixon på den inviten:

"Min förvirring blir ännu högre när ni anger att ni kommer att stödja svenska intressen genom att acceptera, och även investera i, ett ubåtsprogram [för ubåtar] på mindre än 1 000 ton. Som ni är väl medvetna om, är en sådan ubåt inte är av intresse för svenska Försvarsmakten och, ärligt talat, tror jag att den globala marknaden för en så liten ubåt är mycket begränsad, om det överhuvudtaget finns en marknad."

En rejäl sågning av det tyska förslaget från FMV:s generaldirektör således.

Från försvarsdepartementet och försvarsminister Karin Enström (M) hade man på torsdagseftermiddagen inga ytterligare kommentarer.

- Statsrådet var i Karlskrona i förra veckan och det är de budskapen som fortfarande gäller. Det vill säga att det finns inte förutsättningar för att lägga beställningar till TKMS. Men hon underströk betydelsen av undervattensförmåga för Försvarsmakten och att det är viktigt att kunna bibehålla kompetensen, säger Peter Linder, politisk sakkunnig på försvarsdepartementet.

Olle Nygårds

Mer om: Ubåt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt