Fordon

Helikopter-vd:n känner inget hot från eVTOL

Hill Helicopters kommande modell HX50.  Foto: Hill Helicopters
Jason Hill är grundare och vd för Hill Helicopters.   Foto: Hill Helicopters
Volocopter är ett av många företag inom eVTOL-segmentet.   Foto: Volocopter

Ett genombrott för elektriska taxifarkoster borde slå hårt mot företag som Hill Helicopters. Men vd:n Jason Hill tror inte att eVTOL kan konkurrera med hans bransch.

Publicerad

Med fler än 150 tillverkare runt om i världen har utvecklingen av så kallade eVTOL, eller taxifarkoster, gått fort. Även om det europeiska och amerikanska luftrummet ännu inte har öppnats upp för farkosterna så pågår förberedelser på många håll för att kunna hantera trafiken.  

Exempelvis planerar Skellefteå flygplats att testa en eVTOL som ska serva besökare till Northvolts batterifabrik. Och nu tittar Luleå tekniska universitet på huruvida en laddstation vid flygplatsen riskerar att störa viktig utrustning.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här