Fordon

Hela karossen blir batteri i ny Volvo

Så här har projektteamet från Imperial College skojat till det i Youtube-videon med deras batteridrivna framtidsbil.
Emile Greenhalgh, projektledare vid Imperial College London
Kompositmaterialet som ska kunna fungera både som kaross och batteri till elbilar. Foto: Imperial College

Volvos kommande hybridbilar kan lagra sin ström i ett kompositmaterial som både fungerar som batteri och kaross.

Publicerad

Volvo är en av deltagarna i ett materialutvecklingsprojekt som syftar till att ta fram ett kompositmaterial, en blandning av kolfiber och polymerblandning, som har förmågan att lagra och ladda ur energi snabbare än konventionella batterier. Samtidigt är det så starkt att det kan användas som material i komponenter, exempelvis karossen.

Genom att ersätta delar av bilen som idag tillverkas av plåt med det nya materialet, exempelvis reservhjulsbalja och skjuvplattor i golvet räknar Volvo med att kunna spara vikt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här