Havsjätte gör klassisk jungfruresa mot solen

2016-06-08 12:34  
Harmony of the Seas är världens största kryssningsfartyg. Grafik: Jonas Askergren

Världens största kryssningsfartyg, Harmony of the Seas, har startat sin jungfruresa och går i kölvattnet av fartyget som en gång startade den här sortens sjöfart.

Harmony of the Seas är en gigant på vågorna, och med 227 000 bruttoton världens största kryssningsfartyg. Det 362 meter långa fartyget med sina 16 däck har plats för 6000 passagerare. Besättningen uppgår till över 2000 personer.

Ombord finns 20 restauranger, bassänger, gym, biografer, teatrar, affärer och annat som passagerarna kan vilja lägga pengar på.

Jättefartyget byggdes i franska Saint-Nazaire och jungfrufärden inleddes den 22 maj i Southampton. Därifrån gick färden mot Barcelona och sedan mot andra mål i Medelhavet.

En liknande rutt gjorde världens första kryssningsfartyg Augusta Victoria. Tyska rederiet Hapag ville sysselsätta den tidens linjefartyg, som gick mellan Europa och USA, med vinterresor, då linjetrafiken avstannade på grund av vinterstormar.

Hapag födde idén att för första gången göra resor utan destinationsort, och med endast sol och värme som mål. Augusta Viktoria gick i januari 1891 från tyska Cuxhaven och hade just Southampton som första anhalt innan man styrde vidare ner mot Gibraltar och in i Medelhavet, där sol och värme förnöjde de 241 passagerarna. Biljetterna kostade motsvarande tre årslöner för en arbetare. Besättningen ombord var fyra personer fler än passagerarna, måltiderna ombord beskrevs som överdådiga.

När kryssningssäsongen i Europa var slut återvände Augusta Victoria till resorna mot Amerika. När Harmony of the Seas nu 125 år senare har kryssat klart i Medelhavet väntar kryssningar bland de karibiska öarna.

 

(En längre berättelse om världens första kryssningsfartyg finns i tidningen Teknikhistoria, prenumerera på den här!)

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt