Hävdar att han är snabbast på cykel – men hon har rekordet

2019-08-20 10:11  

En brittisk man säger sig ha slagit hastighetsrekordet på cykel dragen av ett fordon. Men 280 km/h överträffar inte cyklisten Denise Mueller-Koreneks rekordåk.

Brittiska arkitekten Neil Campbell siktade på att bli snabbast i världen på cykel som tolkar efter ett fordon. Dragbilen var en Porsche Cayenne, och det utbyggda utrymmet bakom bilen skulle bidra till det undertryck som minskar luftmotståndet.

Rekordförsöket ägde rum på flygfältet i Elvington. Neil Campbell hade investerat 175 000 kronor i sin förlängda kolfibercykel. Den släpptes från bilen och britten susade för egen kraft fram i 280 km/h genom mätområdet.

Det gick bra trots att väghalsen från Essex hade valt bort den fallskärm som skulle hjälpa honom att stanna innan banans 3,2 kilometer tog slut. Han bar dock en dräkt av känguruskinn som blåses upp vid en omkullkörning, rapporterar the Independent.

Efteråt firade Neil Campbell att han nu hade slagit det tidigare rekordet på 269 km/h som sattes av holländaren Fred Rompelberg 1995.

Läs mer: Studien avslöjar: Cyklister ses som inte fullt mänskliga

Men frågan är – vad hände då med Denise Mueller-Korenek? Det är oklart varför britterna inte räknar med hennes rekord. Förra året tolkade amerikanskan bakom ett specialbyggt fordon i Bonneville Salt Flats i Utah, och nådde då 296 km/h. Se rekordet sättas i klippet.

Den här kategorin av utmaningar har faktiskt en lång historia, som startades av Charles Minthorn Murphy, kallad "Mile -a-Minute" Murphy. Redan 1899 tolkade han på cykel efter ett tåg.

Träskivor hade spikats på 1,6 kilometer av järnvägen för att ge ett plant underlag, och Murphys rekord landade på hisnande 96 km/h.

1928 ökade en belgare hastigheten till 122 km/h, dragen efter en motorcykel i en velodrom. 1962 knäcktes hastighetsgränsen 200 km/h av fransmannen José Meiffret då han tolkade efter en Mercedes-Benz 300SL på tysk motorväg.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt