Harry Frank: Bilstöd försvinner utomlands

2009-04-03 12:33  
Harry Frank

Det finns inga garantier för att statens stödpengar för att utveckla elbilar verkligen stannar kvar i Sverige. Det säger Harry Frank, tidigare forskningschef på ABB.

För några dagar sedan betalade Energiverket ut 39 miljoner kronor till Volvo personvagnars elbilsforskning.

– Det finns inga garantier att pengarna stannar i landet och verkligen bidrar till utvecklingen av svensk el- och hybridteknik. Tvärtom är risken stor att skattepengarna blir ett stöd till utvecklingen i något annat land, säger Harry Frank.

Vinnova har nu gett honom uppdraget att undersöka förutsättningar att bygga upp kompetensen om el- och hybrid bilar i svenska företag. Han har därför granskat de stöd – på 400-500 miljoner kronor - som staten hittills betalat ut till fordonsindustrin. Och han har upptäckt att merparten av pengarna faktiskt hamnar utomlands.

– Vi borde alla skämmas, säger han till åhörarna på seminariet ”Tranportmedelsindustrin – en framtidsbransch” på KTH där Harry Frank framför hård kritik mot myndigheter som beslutar om stödpengar, liksom till delar av fordonsindustrin.

När pengarna antingen forsvinner utomlands eller också satsas i många ”helt okoordinerade” utvecklingsprojekt handlar det om en ”kreativ kapitalförstöring” som inte alls bidrar till att utveckla en svensk elbil eller hybrid, anser han.

De 39 miljoner som Energimyndigheten här om dagen gav till Volvo Personvagnar borde istället ha delats till någon eller några av de underleverantörer som verkligen håller på och utvecklar den nya tekniken – till exempel Getrag i Köping, elmotortillverkaren Bevi i Blomstermåla, batteriproducenten Nilar i Täby eller Eskilstunaföretaget Calix - expert på batteriladdare.

– Det är den typen av företag, som verkligen behärskar och utvecklar el- och hybridtekniken, statens stödpengar borde gå till, inte till ett varumärke som Volvo och en monteringsfabrik som Torslanda, anser Harry Frank.

Men ”varumärken” som Volkswagen, Mitsubishi och Honda har väl inte direkt misslyckats med sina hybridsatsningar?

– Nej. Men hybridbilarna från dessa företag har utvecklats i Japan respektive Tyskland, tillsammans med deras inhemska leverantörer.

Liksom flera andra på KTH-seminariet anser Harry Frank att Sverige har förutsättningar att ta igen förlorad tid och till och med bli en ledande nation på elbilar och hybrider.

En viktig orsak är att Sverige redan har en hyfsad infrastruktur som ganska enkelt kan byggas ut. Vi har ett nät av motorvärmare som kan användas för att ladda elbilar. Svenska bilister, åtminstone de från norr om Stockholm, är vana att koppla in bilen till ett eluttag. I flera europeiska länder är det i lag förbjudet att koppla 230 volt till en bil.

I Sverige kan dessutom olika parter – som företag, universitet och myndigheter – jobba tillsammans som kanske ingen annanstans i världen.

En tredje fördel är att vi har två företag som tillhör världstoppen när det gäller elmotorer: Bombardier och framförallt ABB – som på uppdrag av BMW redan utvecklat och tillverkat elmotorer till bilar.

Hans Dahlquist

Mer om: Elbilar FoU

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt