Här testar de allt på samma ställe

2010-08-17 23:00  
Katarina Witt har, precis som Ny Tekniks Norbert Andersson, känt på kylan (-10 grader) och den hårda vinden (59 km/h) i BMWs nya miljardtestanläggning i München. Fakta om: Katarina Witt, Ålder: 44 år, Sportkarriär: Två OS-guld i konståkning (1984 och 1988) och fyra VM-guld, Östtyskan har efter karriären bland annat spelat in film med Robert De Niro och är nu BMWs olympiske ambassadör. Foto: BWMW

Alla jordens klimat ryms i ett nytt avancerat testcentrum i München som BMW byggt för över 1,2 miljarder kronor. Utvecklingen av nya bilar kan nu ske mycket snabbare när man slipper forsla folk och testbilar jorden runt.

<p>Bakom flera lager tjocka glasrutor står en BMW X6 med massor av ledningar och slangar kopplade till 200 mätpunkter. Testingenjörerna sitter stilla vid datorerna och bara några långsamt stigande kurvor visar att bilen bakom rutorna stretar uppför en slingrande superbrant backe, i kraftig motvind och trettio graders värme, med ett tre ton tungt släp.</p> <p>Dynamometrar under golvet ger motstånd till varje hjul och simulerar just de krafter som bilen skulle ha utsatts för om den hade kört uppför den motormördande backe i franska Alperna, där BMW har förlagt många testfärder.</p> <p>Nu kan man göra testerna på hemmaplan, slipper vädrets lynniga makter, kan variera olika tekniska parametrar och sedan repetera testerna för att sedan köra bilen till Grönland. Det är bara några meter längre bort i korridoren, där vinterkammaren står som kan simulera orkanartad snöstorm ner till tjugo minusgrader. Eller varför inte det testrum där lamporna lyser som ökensolen och luftfuktigheten närmar sig noll.</p> <p>I många tester används uppmätta värden för både väg- och klimatförhållanden från de testplatser som BMW har använt under ett antal år. Exempelvis är de typer av snö som simuleras hämtade från verkliga förhållanden från Arjeplog. På så vis vill man försäkra sig om att testerna är så realistiska som möjligt. Samtidigt ger det möjlighet att jämföra med gamla testresultat.</p> <p>Med tre stora vindtunnlar, höghöjdskammare och kylkammare kan nästan alla platser och väderlekar simuleras i det nya testcentrum som BMW byggt i hemstaden München. Ingen annan tillverkare har så stora och avancerade vindtunnlar eller en så komplex anläggning. Det som drivit fram utvecklingen är den mångfald av bilmodeller som varje stor tillverkare vill erbjuda kunderna samt att utvecklingstiderna ständigt kortas.</p> <p>- Under en arbetsdag kan vi köra bilen från toppen av Fujiberget ner till tropisk regnskog för att sedan ta vägen över ett stormpiskat Alaska och avsluta med ökensol i Dubai, säger Jürgen Engelmann, chef för testcentrumet. Det som tar tre veckor att utföra i Arjeplog klarar vi på en dag här.</p> <p>Anläggningen är den mest avancerade i världen. Visserligen har även andra biltillverkare vindtunnlar och kammare för värme och kyla. Men ingen annan har än så länge möjlighet att skapa så många olika typer av klimatförhållanden och så realistiskt. Det ger BMW ett tekniskt försprång i utvecklingsarbetet.</p> <p>Dels behöver BMW inte tillverka lika många prototyper eftersom samma bil kan testas i alla typer av klimat under kort tid. Dels kan testerna koncentreras. Man slipper vänta på rätt väder. Om en pryl går sönder behöver man inte vänta på flygfrakt från München. Och man kan snabbt ändra på något i bilen och sedan utsätta den modifierade bilen för exakta samma test .</p> <p>Dels slipper man omständliga kommunikationer mellan testförare och konstruktörer när konstruktörerna har några minuters gångväg till testcentrumet.</p> <p>Och sist, men inte minst, kan man genomföra tester utan att behöva maskera bilarna eller oroa sig för smygfotograferingar.</p> <p>Men det innebär inte att BMW slutar testa bilar i Arjeplog eller på andra håll. Långtidstester måste fortfarande ske på plats. Och även om man kan simulera verkligheten i laboratorium måste man ändå verifiera testresultatet just i verkligheten.</p>

Centrumet har 5 olika tunnlar

Testcentrumet har kostat 130 miljoner euro och består av tre stora vindtunnlar, där var och en delvis optimerats för olika typer av klimat. Dessutom finns en mindre och hermetiskt tillsluten vindtunnel för höghöjdssimulering och en vinterkammare. Även motorcyklar kan testas. De körs då på rullband. Alla fordon kan antingen köras "på riktigt" med förare eller genom fjärrstyrning från kontrollrummet. BMW kan också testa elbilar.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt