Här ska Formel 1 köras i mörker

2008-09-23 23:00  

För första gången ska ett Formel 1-lopp köras i mörker. Premiären är Singapore Grand Prix som avgörs sista helgen i september. Men förarna är oroliga för säkerheten.

Söndag kväll 28 september kommer Singapore att vara världens mest upplysta stad.

1 500 ljusramper som drar över 3 megawatt ska förvandla natten till dag, när historiens första Formel 1-lopp i mörker flaggas i gång.

Loppet är dessutom ett av årets tre stadslopp där vanliga gator är tävlingsarenan.

Men det finns oro för säkerheten.

- Det blir ett nattlopp under regnperioden så det är inte exakt det du önskar från ett säkerhetsperspektiv, och det känns inte så behagligt, säger F1-föraren Jarno Trulli till nyhetstjänsten GMM Capsis.

Som företrädare för säkerhetsorganisationen Grand Prix Drivers Association oroas Jarno Trulli över kombinationen dålig sikt, halt väglag och de betongmurar som inramar tävlingsbanan.

Främsta skälet till att Singapore Grand Prix körs på natten är att tv-publiken och de viktiga annonsörerna i Europa vill ha loppet på bästa sändningstid.

Men skälet är också en förnyelse av sporten, där mörkerloppet förväntas skapa en speciell stämning med kombinationen svart natthimmel, kraftiga strålkastare och Singapores lampglittrande skyline i bakgrunden.

F1-generalen Bernie Ecclestone är så säker på en succé att han vill att även tävlingarna i Kina, Korea och Malayasia blir nattlopp under kommande säsonger, skriver F1-live.

För att driva ljusramperna som ska ge en ljusintensitet på 3 000 lux - vilket är fyra gånger mer än vad som belyser en normal idrottsarena - används tolv dieselgeneratorer som via 108 kilometer kabel förser flodljusen med elektricitet.

Om en generator faljerar kan effekten på de övriga ökas

i väntan på att ett reservaggregat kopplas in.

En ytterligare nyhet är att de normala flaggorna som används för att informera förarna om exempelvis omkörningsförbud inte kan användas i mörker. I stället kommer 35 ljustavlor att placeras ut längs banan som med olika färg-

kombinationer tar över flaggviftarnas uppgifter.

Det ska öka säkerheten då ljustavlor syns bättre än flaggor. Dessutom får tävlingschefen via en central kontrollpanel en bra koll på vilka varningar som visas längs banan.

Men det är inte bara sikten som förändras vid ett nattlopp.

- Däcken fungerar helt annorlunda när inte solen värmer banan. Dessutom går motorerna bättre i kvällsluft, säger Eje Elgh som är en av Sveriges främsta F1-experter och mångårig tv-kommentator.

Men de nya däcksförutsättningarna oroar inte företaget Bridgestone som levererar alla F1-däck.

- Vi har övervägt många olika aspekter av nattlopp och tror inte det blir några problem. Vår bedömning är att bantemperaturen kommer att ligga kring 27 °C vilket faktiskt är varmare än vissa banor vi besökt under dagen, säger Hirihide Hamashima, som är chef för Bridgestones utveckling av tävlingsdäck, till nyhetstjänsten F1SA.

För Singapore är F1-tävlingen ett jätteevenemang som ska ge värdefull PR för staden.

Myndigheterna har bland annat utvecklat ett webbspel som erbjuder användarna att köra stadsloppet virtuellt via webben, såväl i dagsljus som i mer autentiskt nattmörker.

Ställningen inför Singapore Grand Prix 28 september

Förare:
1. Lewis Hamilton, McLaren, 78 poäng.
2. Felipe Massa, Ferrari, 77 p.
3. Robert Kubica, BMW, 64 poäng.
4. Kimi Räikkönen, Ferrari, 57 poäng.
5. Nick Heidfeld, BMW, 53 poäng.

Stall:
1. Ferrari, 134 poäng.
2. McLaren, 129 p.
3. BMW, 117 p.
4. Toyota, 41 p.
5. Renault, 41 p.

Återstående tävlingar:
Singapore 28/9
Japan 12/10.
Kina 19/10.
Brasilien 2/11

Så mycket kostade varje poäng - stall för stall
Ferrari: 1,9 miljoner dollar.
BMW: 3,3.
Williams: 4.
Red Bull: 5,9.
Renault: 7,3.
Toro Rosso: 10,6.
Super Aguri: 19,4.
Toyota: 34,2.
Spyker: 52,95.
Honda: 57,2.McLaren: *
McLaren fick inga poäng.

* McLaren har blivit fråntagna sina poäng.

Nytt på banan i år

SLICKS
En glad nyhet för alla F1-esteter är att slicksen kommer tillbaka 2009. De släta däcken förbjöds 1998 i en allmän strävan att få ner hastigheterna i kurvorna för att förhindra avåkningar och olyckor. Men de mönstrade "traktordäcken" som har använts sedan dess har varit en styggelse för dem som njuter av harmonin mellan de glänsande bilarna och de släta skinande slicksen. De nya däcken har redan testats av flera F1-stall för att de ska kunna anpassa väghållningen till de nya förutsättningar som helt släta däck medför. I samband med att de "riktiga" racingdäcken återkommer förbjuds däckvärmarna, som håller temperaturen uppe före start.

ENERGIÅTERVINNING
Den största tekniska nyheten för tävlingssäsongen 2009 är att F1-bilarna får använda ett system för energiåtervinning, "Kinetic Energy Recovery System", KERS. I stället för att omvandla bromsenergin till värme ska den återföras till drivsystemet. Antingen via en generator, som laddar ett batteri som i sin tur sätter fart på en liten elmotor eller med ett mekaniskt system. I det används ett svänghjul som snurrar över 60 000 varv per minut. Enligt bestämmelserna får högst 60 kilowatt av den återvunna effekten återföras till drivsystemet. Att utnyttja KERS är ett av de få sätt att öka bilarnas prestanda då utveckling av motorerna tills vidare inte är tillåten.

SIMULATOR
Den som vill få en försmak av nattloppet i Singapore kan köra det virtuellt. Det är turistmyndigheten i staden som låter besökare köra "The Uniquely Singapore Racer" på webbplatsen:visitsingapore.com/racer/.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt