Här rullas Neuron ut från fabriken

2011-01-25 09:32  
Steg för steg, så här har planet vuxit fram. Illustration: Jonas Askergren.

UPPDATERAD. Saab har nu byggt färdigt sin del av det obemannade smygplanet Neuron. Idag rullas den ut från den hemliga byggnad i Linköping där flygplansskrovet monterats ihop.

Själva det fysiska ihopskruvandet har tagit lite mer än ett år. Saabteknikerna har byggt Neuron inifrån och ut: först centraltunneln, därefter facken för vapen och bränsletankar, sedan avionikutrustningen och sist landningsställen.

Neuron är ett projekt mellan sex nationer; Frankrike, Sverige, Italien, Spanien, Grekland och Schweiz. Saab har varit ett av de huvudansvariga företagen i samarbetet, och har haft mellan 100-150 anställda som arbetat med Neuron inom områden som aerodynamik, avionik, stealth, bränslesystem, flygutprovning samt konstruktion och produktion av flygplansskrovet.

Som en stafettpinne skickas skrovet nu vidare till Dassault Aviation i Frankrike. Neuron lastas på bil för transport till Istre. Där kommer vingar från Spanien, stjärtpart från Grekland samt olika luckor att monteras inför slutliga markprover innan flygutprovningen börjar 2012.

Just sammansättningen av flygplanskonstruktioner där flera nationer är inblandade brukar vara lite extra spännande. Exempelvis berodde en stor del av jättejumbon Airbus A380 förseningar på att de olika ländernas delar inte passade ihop. Vilket i sin tur berodde på att konstruktörerna inte hade identiska versioner av cadprogrammen.

– Det har varit mycket diskussion om interface även i vårt projekt, säger Mats Ohlson, Saabs projekt-ledare och näst högste chef för sexnationerssamarbetet.

Innan Neuron började monteras fysiskt utvecklades planet helt virtuellt, som cad-modell, under fem år. Och det fysiska byggandet i Sverige, Frankrike,Spanien, Schweiz, Italien och Grekland har skett direkt från cad-modellen, som varit planets enda ”ritning”.

– En av de stora utmaningarna vi har haft är att faktiskt ha samma underlag i Linköping som i Paris. Vi synkar våra cadmodeller med jämna mellanrum, men det är inte alltid som det har fungerat, vilket har inneburit att konstruktörer i Sverige har uppdaterat konstruktionen samtidigt som man har tittat på en äldre utgåva i Paris och infört ändringar där. Detta har skapat en del onödiga problem och missförstånd, säger Mats Ohlson.

– Men vi har gjort allt för att Neuron ska passa ihop när det gäller.

När flygplanskroppen anlänt till Istre om några dagar kommer det att visa sig hur bra Saab har lyckats.

Neuron byggs i ett exemplar

* Neuron är en teknikdemonstrator och byggs i ett enda exemplar.

* Planet är obemannat och ska bland annat vara osynligt för radar.

* Projektet drivs i samarbete mellan Frankrike, Sverige, Italien, Spanien, Grekland och Schweiz.

* Svenska Saab bygger kroppen och huvudet på Neuron och svarar för det viktiga avioniksystemet.

* Projektet har en budget på cirka 4 miljarder kronor.

* Neuron är en ganska stor pjäs, lägger man den över Gripen så täcker den en stor del av planet. Gripens siffror inom parentes.

* Vingspann: 12,5 meter (8,4).

* Längd: 9,3 meter (14,1).

* Tomvikt: 5,5 ton (5,7).

* Max startvikt: 7,5 ton (14).

* Maxhastighet: 0,85 Mach (+2).

Eddie Pröckl

Mer om: Neuron Automation

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt