Här rullar Toyotas bränslecellslastbil

2017-10-17 07:02  
Nu jobbar Toyotas bränslecellskoncept med att köra gods i Los Angeles. Foto: Toyota

Fordonet kan dra samma vikt som en vanlig lastbil, men släpper bara ut vatten. Nu jobbar Toyotas bränslecellskoncept med att köra gods i Los Angeles.

Många slåss om att ta initiativet och presentera framtidens gröna transportfordon. Nu riktas uppmärksamheten mot Toyota. Tidigare i år avslöjade företaget sina planer på att bygga en flotta av emissionsfria tunga lastbilar – och redan nu har de fått ut ett koncept i trafik.

Det vätgasdrivna bränslecellsfordonet kör gods från Port of LA och Long Beach till omgivande lager och järnvägsterminaler. Enligt Toyota ligger den dagliga körsträckan i snitt på 32 mil, vilket motsvarar aktionsradien för vätgastankarna. Rutten är anpassad för en testcykel som utvärderar bränslecellsystemets kapacitet, men det kommer även krävas längre körningar för en full utvärdering.

Dieselmotorn har ersatts av två bränslecellsstackar, ett batteri på 12kWh och elmotorer som utvecklar 670 hästkrafter (500 kW) med 1 796 Nm. Kraften ska ge kapacitet att dra en totalvikt som överstiger 36 ton. De enda utsläppen ur avgasröret är rent vatten.

Läs mer:

Läs mer: Den stora elbilskampen har börjat

Toyota är dock inte först med att köra en vätgaslastbil i området. Exempelvis genomförde modellen Vision Tyrano tester i Ports of LA och Long Beach, detta innan Vision Industries gick i konkurs. Andra står i kulisserna – exempelvis Nikola Motor Company. Företaget hävdar att deras vätgaslastbil kommer ha en aktionsradie på 193 mil när den släpps 2020.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt