Har proppen gått för elbilen i Nödinge?

2009-04-23 07:58  
EV Adapt är ett nytt företag som bildats av batteritillverkaren Alelion och elfordonsföretaget Autoadapt, specialist på handikappanpassade eldrivna fordon. (Foto: Alelion).

Blev landshövding Lars Bäckström i Göteborg förd bakom ljuset av elbilsfabrikörerna i Nödinge? Finns det något avtal med Fiat? Finns det något avtal med Power Circle? Nu kommer alla frågorna på en och samma gång.

I tisdags förra veckan provkörde landshövding Lars Bäckström en eldriven Fiat 500 från det nya elbilsföretaget EV Adapt i Nödinge utanför Göteborg.

Evenemanget föranleddes av att batteriföretaget Alelion invigde sin nybyggda batterifabrik i Nödinge, bara ett stenkast från Tudors gamla batterifabrik i Nol i samma kommun.

Samtidigt lanserades det nya elbilsföretaget EV Adapt och en elkonverterad Fiat 500 visades upp för pressen och provkördes av landshövdingen. EV Adapt har bildats av de två systerföretagen Alelion och Autoadapt.

Då sade de ledande personerna bakom elbilssatsningen att man dels hade ett avtal med Fiat om att få leverans att chassi och kaross direkt från Fiats fabrik i Polen, dels att den svenska elindustrins intresseorganisation Power Circle beställt 400 bilar med leverans av 100 i år och 300 nästa år.

Men i onsdagens upplaga av Ny Teknik avslöjar reporter Eddie Pröckl flera sprickor i fasaden.

1. Tekniken är inte klar.

2. Det finns inga färdiga avtal eller beställningar.

Nu hänger Dagens Industris bilreporter Håkan Matson på skriver i torsdagens upplaga av DI att det varken finns avtal med Fiat eller med Power Circel.

Fiat förnekar fatt det finns avtal med Autoadapt. Fiat säger, enligt DI-artikeln, att man inte gett något tekniskt godkännande för konverteringen och att man inte är inblandad i projektet.

Och Autoadapts vd Håkan Sandberg erkänner:

- Det finns inget avtal.

Han tvingas också backa från uppgiften att man har ett preliminärt avtal med Power Circle om 400 elbilar, ett avtal som ska vara undertecknat av Power Circles projektledare Christer Asplund.

- Vi köper inga bilar och har inte skrivit något avtal. Vi ska bygga 50 demonstrationsplatser för laddning till 2011 och har i det sammanhanget sagt att det är rimligt att det behövs totals 400 elbilar, säger Christer Asplund till DI.

Och som lök på laxen avslöjas nu att det demonstrationsexemplar som landshövdingen provkörde inte levererats av Fiat utan köpts hos Bilopalen i Falkenberg som en vanlig bensindriven Fiat 500 och byggts om i Nödinge.

Fortsättning följer. Ny Teknik bevakar utvecklingen.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt