Här marktestar Rolls-Royce sitt eldrivna rekordflygplan

2020-09-29 11:55  
Foto: Rolls-Royce

Eldrivlinan ska prestera över 480 km/h. Efter avslutade marktester siktar Rolls-Royce på att Accel ska slå hastighetsrekordet i början av nästa år.

Vad som är tänkt att bli världens snabbaste elflygplan visades upp förra året. Namnet Accel är en förkortning av Rolls-Royce projekt "Accelerating the Electrification of Flight", vars målsättning är att ta sig förbi 300 miles per timme, 480 km/h.

Läs mer: Kitty Hawk skrotar batteridrivna farkosten Flyer

Nu har Rolls-Royce avslutat sina marktester av tekniken, vilket innebär att flygplanet borde kunna vara i luften senare under året, med ett rekordförsök planlagt till början av 2021. Under testerna utförda på en fullskalemodell av flygkroppen kallad Ionbird har teamet optimerat systemet och samlat in data för analys.

Bland annat har man kört propellern med full fart vid 2 400 varv per minut. Den drivs av tre elektriska axialmotorer som ger propellern ett mycket lägre varvtal än ett konventionellt propellerflygplan. Se klippet från testerna.

Teamet har dessutom utvärderat drivlinan på 500 hästkrafter – och vad som anges vara flygbranschens energitätaste batteri. De mer än 6 000 individuella cellerna i litiumjonbatteriet ska ge flygplanet en räckvidd på 320 km.

– Att ha avslutat marktesterna för Accel-projektet är ett stort framsteg för teamet och utgör ännu ett viktigt steg mot världsrekordförsöket, säger Rob Watson, chef för Rolls-Royce Electrical.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt