Fordon

Här laddar Sveriges enda eltaxi

Taxichaufför Kerstin Öberg kopplar in elbilen i snabbladdaren där den laddas på fasta tider två gånger per dag. Det tar cirka 45 minuter varje gång. Foto: Mats Åstrand

Visst är den är miljövänlig, billig i drift och suverän i stadstrafik. Men Sveriges enda eltaxibil är inte lönsam.

Publicerad

Sven-Olov Hiller, vd för Gävle Taxi, ser massor med fördelar med företagets eltaxi som togs i drift i maj 2013. Denna vita Nissan Leaf avger varken avgaser eller buller. Elkostnaden är bara 2 kronor per mil, och bilen har inte varit på verkstad en enda gång. I stadstrafik är den ”oerhört bra”. Chaufförerna är nöjda, kunderna nyfikna. Fast det finns ett stort aber.

– Räckvidden är fantastiskt bra för en privatperson men alldeles för låg för en taxi, säger Sven-Olov Hiller.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här