Fordon

Här kör Einrides förarlösa lastbil i stadsmiljö

Robert Falck, vd för Einride. Foto: Peter Ottsjö
En T-pod utanför Ericssons kontor i Kista. Foto: Peter Ottsjö
En T-pod självkör i stadsmiljö för första gången. Foto: Peter Ottsjö

Nästa år ska Einrides självkörande fordon transportera varor i Halmstad. Men redan nu har den svenska startupen nått en ny milstolpe.

Publicerad

Som förberedelse hade Einride skapat en hd-karta av Grönlandsgatan i Kista. Vägkanter, hus, lyktstolpar och annat som deras hyttlösa, självkörande och elektriska lastbil – T-pod – borde känna till under jungfrufärden i stadsmiljö. T-poden är redan i drift på allmän väg – den tjänstgör på DB Schenkers anläggning i Jönköping – men det här var första gången den fått i uppgift att rulla fram på en helt vanlig gata.

Att det skulle finnas människor att ta hänsyn till var väntat. Demonstrationen hade trots allt förlagts till Ericssons Mobility Day-mässa. Men under den korta resan hade en fet Volvo-stadsjeep parkerat precis där den självkörande lastbilen skulle göra en saxvändning. För att komma runt det problemet var lastbilen tvungen att köra i fel fil.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här