Här gillar man miljöbilar

2010-06-23 13:06  
Volvo V70 Flexifuel är Sveriges mest sålda miljöbil med dieselbilarna Kia Ceed Eco och Volvo V 50 D på andra respektive tredje plats i april 2010.

Gotlänningarna köper miljöbilar som aldrig förr. Gotland toppar länslistan över nyregistrerade miljöbilar. Men bland kommunerna är det Stockholm och Göteborg som vinner.

Nästan fyra av tio nya bilar som säljs i Sverige är miljöbilar – trots att intresset för miljöbilar mattats något jämfört med förra året.

Enligt bilbranschens organisation Bil Sweden ligger två län över 40 procent miljöbilar av nyregistreringarna de första fem månaderna i år.

Det är Gotland med 42,1 procent miljöbilar och Västra Götaland med 41,8 procent. Trea är Blekinge med 39,5 procent, fyra Östergötland med 39,0 procent och femma Stockholm med 37,0 procent.

Men ser man till andelen miljöbilar i de svenska kommunernas bilflottor så är det helt andra tal. Det visar lobbyorganisationen Gröna Bilisters nya kommunrankning.

 I 73 av de 146 kommuner som deltog i undersökningen består mer än 40 procent av bilflottan av miljöbilar.

Två kommuner har 100 procent miljöbilar – Knivsta och Lessebo, med Uddevalla tätt i hälarna med 99 procent miljöbilar.

I genomsnitt är miljöbilsandelen i de svenska kommunernas fordonsflottor 54 procent. För fem år sedan var andelen 19 procent.

Men Gröna Bilister tar in mer än bara andelen miljöbilar i sin rankning. Man ställer 24 frågor där svaren poängsätts och ställs samman i ett poängstystem där 100 poäng är bäst.

I den här rankningen kommer Stockholm och Göteborg bäst ut med 69 poäng respektive 68 poäng. Saabs hemort Trollhättan hamnade på tredje plats med 64 poäng.

Miljöbilar

Följade biltyper klassas som miljöbilar:

  1. Etanobilar (E85-bränsle)
  2. Bensinbilar med max 120 gram koldioxid per kilometer.
  3. Dieselbilar med max 120 g/km CO2-utsläpp.
  4. Gasbilar
  5. Hybridbilar

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt