Här följer du askmolnet

2011-05-23 11:35  

Den brittiska väderlekstjänsten Met Office utfärdar prognoser för askmolnet för de närmaste 18 timmarna. Met Office har nu helt ny startsida för utbrottet.

Liksom vid vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott för ett år sedan är det den brittiska väderlekstjänsten Met Office som nu förser flyget med aktuell information om askmolnet från vulkanen Grímsvötn på Island.

(Uppdaterat): Met Office har nu en ny ingångssida med länkar till information om Grímsvötns utbrott.

Det så kallade vulkancentret (VAAC) vid Met Office lägger upp kartvyer med prognos för askmolnet på olika höjder för de närmaste 18 timmarna (den röda färgen gäller aska på flyghöjder motsvarande noll till 6.100 meter, den gröna 6.100 till 10.700 meter och blå från 10.700 till 16.800 meter).

En annan kartversion (över Europa+Asien respektive enbart Europa) visar även en prognos för partikelkoncentrationen i plymen på olika höjder. Normalt ska värdena för flygfart hålla sig under 200 mikrogram per kubikmeter.

Med olika färger visas förväntade koncentrationer mellan 200, 2000, 4000 och över 4000 mikrogram per kubikmeter.

Höjd i kartorna anges i måttet FL – flight level – vilket i princip motsvarar höjden i fot dividerat med 100. FL200 motsvarar alltså cirka 6.100 meter.

Information om hur askmolnet påverkar svenskt luftrum finns på Luftfartsverkets webbsajt.

Viss information finns även på den isländska väderlekstjänstens webbsajt. Där finns också aktuell information om den seismiska aktiviteten de senaste 48 timmarna under glaciären Vatnajökull.

Bilder från vulkanutbrottet finns också på sajten.

På sajternaFlightradar24.com och Radarvirtuel.com samt med en insticksfil till Google Earth går det att följa flygtrafiken över Europa i realtid, med aktuell position för individuella flighter.

(Uppdaterat): Så sent som i november 2010 hade Flightradar24.com ingen täckning över Island. Nytt på sajten är dock att man kan se Met Offices prognoser för askmolnet som ett lager i skärmbilden. Appar finns dessutom både för IOS (Iphone/Ipad) och Android, dock utan askmoln.

Informationen i realtid om olika flighter bygger på data från ett nytt transpondersystem som håller på att införas sedan några år.

Systemet heter Automatic dependent surveillance-broadcast, ADS-B.

Flygplan utrustade med sådana transpondrar sänder ut en publik signal, oftast på frekvensen 1090 MHz, med information om position, färdriktning, hastighet, planets identitet med mera.

Enligt Flightradar24 är idag omkring 60 procent av civila passagerarflygplan utrustade med ADS-B.

Läs mer om sajterna här.

På svenska Transportstyrelsen samordnar man åtgärder med övriga Europa och ska ta fram en handlingsplan.

– Vi jobbar intensivt med detta, säger Gunnar Ljungberg, enhetschef på Transportstyrelsen, till Ny Teknik.

Askcentrum vid brittiska Met Office

Brittiska Met Office är ett av nio "Volcanic Ash Advisory Centres", Vaac. De nio centren sattes upp av International Civil Aviation Organisation, ICAO, på 1990-talet för att förbättra prognoserna för askspridning vid vulkanutbrott, efter ett antal flygolyckor på 1980-talet.

Met Office är dessutom ett av världens två World Area Forecast Centres, Wafc, som också arbetar på uppdrag av ICAO. Det andra Wafc-centret är National Oceanic and Atmospheric Administration, NOAA, i Washington DC.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt