Fordon
Här föds en ny industri
Volvo och Saab är inte de enda svenska bilar som rullat på våra vägar. Redan 1897 konstruerade Gustaf Erikson Sveriges första bil med förbränningsmotor. Sedan dess har minst 150 olika bilmodeller rullat ut från svenska garage, cykelverkstäder, fabriker och industrier.
Gustaf Erikson är den svenska bilindustrins fader. Samtidigt som han gick ut Tekniska Elementarskolan i Örebro 1878, började de första hästlösa vagnarna rulla nere i Europa. 18 år senare fick han sitt drömjobb.
Hans uppdrag var att konstruera en svensk automobil åt Surahammars bruk. Konstruktörsjobbet var förlagt i brukets dotterbolag sedan 1891, Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälge. Det tog inte mer än ett par månader innan den första konstruktionen av den så kallade ”Ritbordsbilen” var klar. Men vid närmare granskning visade den sig inte hålla måttet. Åtminstone inte jämfört med de existerande bilarna på kontinenten.