Fordon

Här flyger den klassiska helikoptern utan pilot

Foto: John Williams/US Navy

Nu har marinkåren testat systemet som sägs kunna göra de flesta helikoptrar autonoma. Som plattform använde de otippat den klassiska Huey-modellen från Vietnamkriget. Se den flyga utan pilot.

Publicerad

Autonomi är superhett inom rustningsindustrin, och nu har U.S. Marine Corps tagit ett steg mot ett nytt område inom autonom flygning. Lite oväntat är testplattformen en Huey-helikopter – marinkårens klassiska packåsna från Vietnamkriget.

Utrustningen som har hängts på UH-1H är utvecklad av Aurora Flight Sciences. Deras Autonomous Aerial Cargo/Utility System (AACUS) kan i stort sätt appliceras på vilken modell som helst.

Systemet använder bland annat lidar och innehåller mjukvara med avancerade flygalgoritmer. Tekniken ger Huey-helikoptern full autonomi, den kan bland annat avgöra om en landningsplats är säker. Mjukvaran kan undvika hinder på marken och hitta en alternativ landningsplats. Systemet är inte beroende av GPS.

Läs mer:

Under testerna genomfördes tre simulerade uppdrag. Soldaterna som guidade UH-1H hade bara fått 15 minuters genomgång av Auroras tekniker. Truppen interagerade med helikoptern via en app på skärm – och de lyckades få Hueyn att leverera utrustning till en plats i ödemarken.

Detta är dock inte första gången som USA:s marinkår har testat autonoma helikoptrar. Mellan 2011-2013 testflög de två stycken K-Max i Afghanistan, och ofta lyckades frakthelikoptern utföra sex uppdrag per natt. Den kunde då leverera omkring 15 ton material. Över de tre åren lyckades de två ”drönarna” leverera cirka 2 000 ton material.

En av helikoptrarna kraschade dock – detta på grund av att operatören på marken förväntade sig stark motvind vid landning, men förhållandena slog om till det motsatta.