Fordon

Här blir använd matolja flygbränsle

I denna provanläggning i Hangzou förvandlas matolja till flygbränsle. Foto: Boeing

Boeing och kinesiska Comac har startat en försöksanläggning för att göra flygbränsle av uttjänt frityrolja.

Publicerad

Det kinesiska köket är en stor användare av matolja, inte minst för att fritera rätter. Handel med olja av dålig kvalitet, så kallad gutter oil, har vid olika tillfällen orsakat matförgiftning.

I en kampanj för att använd frityrolja inte ska hällas i avloppet, där mindre nogräknade personer sedan tar upp den och säljer den vidare, har den kinesiska flygplanstillverkaren Comac till sammans med amerikanska Boeing dragit igång en försöksverksamhet för att omvandla uttjänt matolja till biobränsle för flygplansdrift.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här