Här blir använd matolja flygbränsle

2014-10-27 09:59  
I denna provanläggning i Hangzou förvandlas matolja till flygbränsle. Foto: Boeing

Boeing och kinesiska Comac har startat en försöksanläggning för att göra flygbränsle av uttjänt frityrolja.

Det kinesiska köket är en stor användare av matolja, inte minst för att fritera rätter. Handel med olja av dålig kvalitet, så kallad gutter oil, har vid olika tillfällen orsakat matförgiftning.

I en kampanj för att använd frityrolja inte ska hällas i avloppet, där mindre nogräknade personer sedan tar upp den och säljer den vidare, har den kinesiska flygplanstillverkaren Comac till sammans med amerikanska Boeing dragit igång en försöksverksamhet för att omvandla uttjänt matolja till biobränsle för flygplansdrift.

I en nyligen invigd demonstrationsanläggning i Hangzhou har man byggt en anläggning för att rena frityroljan från matrester och omvandla den till flygbränsle. Anläggningen har en kapacitet av 650 liter per dag.

De båda företagen uppskattar att det är möjligt att 1,8 miljarder liter biobränsle kan framställas av gutter oil i Kina per år.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt