Här är vinnaren på autobahn

2017-06-20 11:37 Johan Kristensson  
Ny Tekniks reporter utan händerna på ratten i 130 km/h på autobahn. Foto: Mirko Reuter

Ny Teknik fick under två dagar möjligheten att testa så väl Audis som BMW:s funktion för autonom motorvägskörning. Och en hyggligt klar vinnare gick att utse.

Det känns instinktivt fel att släppa händerna från ratten. Men jämte mig sitter säkerhetsföraren Alexander Freier och i baksätet Audis chef för avdelningen för autonom körning, Mirko Reuter.

Turen tog sin början vid Audis showroom på Münchens flygplats. Jag fick själv köra A7:an ut mot autobahn. Väl ute på motorvägen känner bilen av att vi befinner oss i en zon där den självkörande funktionen är tillåten. En display berättar plötsligt att ”piloted driving” är möjligt.

Genom att trycka in två knappar på ratten samtidigt aktiveras funktionen. En lång led-list längs framrutans underkant börjar lysa grönt och datorn tar över styrningen. Ratten skjuts mot instrumentpanelen och stolen åker bak något.

Till en början märks ingen större skillnad jämfört med att köra med farthållare. Men så svänger vägen lite. Bilen följer efter. Och snart har vi hunnit ifatt ett framförvarande fordon. Bilen börjar blinka vänster, styr ut och kör om fordonet. Det går i 130 kilometer i timmen. Det är ingen svindlande hastighet på autobahn men ändå snabbare än vad som är tillåtet att köra i Sverige.

Kolla in filmen med Ny Tekniks reporter i en självkörande Audi A7 på autobahn:

Bilen fortsätter i det mellersta körfältet på den trefiliga motorvägen. Datorn hittar plötsligt en lucka mellan två lastbilar i högerfältet och väljer att lägga sig där. Så hade kanske inte en människa gjort. Men bilen är programmerad att hålla sig i högerfilen så mycket som möjligt, vilket ju lagen säger.

Bilens rörelsemönster känns annars mjukt och kontrollerat. Det är ett medvetet beslut, berättar Mirko Reuter.

– Våra undersökningar visar att även den som har en aggressivare körstil bakom ratten föredrar att det går lugnare till när man är passagerare, säger han.

Läs mer: Audi lanserar världens första ’nivå 3-bil’

Motorvägen innehåller denna dag ett antal vägarbeten vid vilka det inte är tillåtet med automatisk körning. Ljusrampen i framrutan byter färg till gult och jag ombeds ta över kontrollen. Det sker genom att vidröra gas eller broms alternativt styra till med ratten. Ratten skjuts åter tillbaka och kontroll har lämnats tillbaka till mig.

Jag kan inte säga att jag själv fullt ut litade på systemet. För det hade krävts betydligt fler mil och fler situationer. Men det var fascinerande hur snabbt känslan gick från ”det här känns instinktivt fel”, till ”bilen tycks ju faktiskt klara av det här på egen hand”.

När vi efter ett par mil vänder åter mot flygplatsen fick jag frågan om jag i stället ville köra en vanlig Audi A7 i stället, som jämförelse. Efter en kort betänketid tackar jag nej. Dels för att kunna testa systemet lite till. Men också för att det var rätt skönt att bara luta sig tillbaka och slippa tänka på nästa omkörning.

Dagen därpå var det BMW:s tur att visa upp sitt system. Förutsättningarna var lite annorlunda. Bakom ratten på 7-seriefordonet satt BMW-representanten Michael Manz medan undertecknad fick passagerarsätet. Det ger inte samma känsla när det är en annan förare som släpper över kontrollen till datorn.

Läs mer: BMW vill bli bäst även för den som älskar att åka

BMW:n påbörjade heller inte ett filbyte själv, utan Michael Manz var tvungen att använda körriktningsvisaren för detta. Automatiskt filbyte ska finnas installerat om bara ett par veckor, men i jämförelse med Audin gav det en påtagligt lägre känsla av automation. Att lämna över beslutet om filbyte i 130 kilometer i timmen till en dator är ändå ett stort mentalt steg.

I övrigt var de båda bilarna i princip likvärdiga. BMW:n klarade av samma sorts situationer som Audin. Dess körstil var visserligen något aggressivare, med snabbare acceleration vid omkörning. Men färden i körfältet kändes stabil och utan vingel. Interaktionen mellan förare och dator var också likvärdig, fast BMW hade placerat ljuslisterna runt ratten i stället.

Med tanke på att Audi snart har funktionen i produktion, dock begränsad till 65 kilometer i timmen, och att den faktiskt själv initierade filbytena, måste dock matchen sägas gå till Audi.

Läs fler artiklar om självkörande bilar här!

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS