Fordon

Här är vinnaren på autobahn

Ny Teknik fick under två dagar möjligheten att testa så väl Audis som BMW:s funktion för autonom motorvägskörning. Och en hyggligt klar vinnare gick att utse.

Publicerad Uppdaterad

Det känns instinktivt fel att släppa händerna från ratten. Men jämte mig sitter säkerhetsföraren Alexander Freier och i baksätet Audis chef för avdelningen för autonom körning, Mirko Reuter.

Turen tog sin början vid Audis showroom på Münchens flygplats. Jag fick själv köra A7:an ut mot autobahn. Väl ute på motorvägen känner bilen av att vi befinner oss i en zon där den självkörande funktionen är tillåten. En display berättar plötsligt att ”piloted driving” är möjligt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här