Här är världens längsta elbuss

2019-04-02 12:24  
Foto: BYD

K12A rymmer 250 passagerare och har en räckvidd på strax under 30 mil. BYD hävdar att det är den första elbussen som kan växla mellan två- och fyrhjulsdrift. 

Kina är utan tvekan den nation som har flest elbussar i trafik. BYD är landets största fordonstillverkare, och nu har de lanserat världens längsta elbuss. Att den visades upp i Shenzhen är passande i och med att staden redan 2017 hade elektrifierat samtliga av de 16 000 bussar som går i lokaltrafik.

K12A är 27 meter lång, ledad på två ställen, och de tre segmenten rymmer 250 passagerare. Topphastigheten ligger på 70 km/h och batterikapaciteten ger en räckvidd på strax under 30 mil.

Läs mer: Miljardvärderade doldisbolaget vill göra bilar självkörande – på riktigt

BYD hävdar att K12A är den första elbussen som kan växla mellan drivning på två eller fyra hjul. Lösningen innebär att man kan hantera mer krävande passager och underlag – samtidigt som bussen på flacka partier har möjlighet att sänka energiåtgången.

Stockholm satsar på elbussar

Systemet kan komma väl till användning i Colombia. En av beställarna är nämligen landets TransMilenio-bussar som går mellan huvudstaden Bogotá och dess förorter. Det rapporterar Electrec.

Framtiden ligger onekligen för den utsläppsfria kollektivtrafiken. 2017 lovade tolv av världens storstäder att de ska ha gått över till helelektriska bussar till år 2025, däribland Los Angeles som samma år beställde 60 elbussar från just BYD.

Den blågröna majoriteten i Region Stockholm vill genomföra den hittills största satsningen på elbussar i Sverige. 200 fordon blir den grund på vilken morgondagens busstrafik ska byggas – och under kommande tio år ser politikerna möjligheten att ta beslut om 700–1500 elbussar.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt