Här är världens billigaste bil

2008-01-10 08:37  

Världens billigaste bil, Tata Rs 1-lakh, avtäcktes planenligt vid bilmässan i Delhi. Samtidigt fick den namnet Tata Nano. Bilens pris blir 17.500 kronor.

- Tatas ingenjörer har gett allt under fyra år för att få fram den här bilen, sade företagets ordförande Ratan Tata i ett känslomässigt anförande vid mässans öppnande.

- Min dröm föddes när jag såg hela familjer åka omkring på tvåhjulingar, pappan körde, ett barn stod framför honom mot styret, mamman satt bakpå med ett litet barn i famnen. Jag ville skapa ett säkert fordon som klarar alla väder och som en sådan familj har råd med.

Tata Nano har fyra dörrar och är 3,1 meter lång, 1,5 meter bred och 1,6 meter hög, med hjulen placerade ute i hörnen. Fyra vuxna får plats i passagerarutrymmet utan att behöva trängas.

Drivlinan består av en variomatic växellåda och en tvåcylindrig bensinmotor på 623 cc, helt byggd i aluminium, som placeras över bakhjulen. Enligt tidigare uppgifter har tyska Bosch levererat insprutningssystemet och den elektroniska motorstyrningen, som ska krama ur det mesta möjliga av de 33 hästkrafterna.

Enligt Automotive News Europa drar motorn 0,5 l per mil vid blandad körning och klarar utsläppsgränserna i Euro 4. Uppgifterna från tillverkaren har dock inte varit helt entydiga på denna punkt, möjligen klarar motorn nu Euro 3 och är förberedd för Euro 4.

Krocksäkerheten uppges klara normala krav. Tata Nanos kaross är helt i metall med förstärkt passagerarutrymme, deformationszoner, förstärkta dörrar och säkerhetsbälten.

Bilens design är gjord för att åstadkomma ett så rymligt passagerarutrymme på fyra hjul för så lite pengar som möjligt.

- Kan Tata bygga en vanlig bil för 17.500 kan han antagligen bygga en hybrid för 35.000. Det här är en verklig utmaning för oss, säger Mats Alaküla, professor vid tekniska högskolan i Lund som bland annat arbetar med att ta fram en lågprishybrid för GM.


Få hästkrafter har fått stor effekt


Det krävs inte så många hästkrafter för att sätta en nation på fyra hjul. När nu den indiska ultralågprisbilen Tata Nano presenteras med 33 hk i motorn kan man jämföra med andra bilar som motoriserade världen:

VW,den första efterkrigsmodellen kom till Sverige 1948 med 25 hk i motorn

Saab 92 kom 1950 med 25 hk under huven

Volvo PV 444kom 1944 med 40 hk

Frankrike sattes på hjul avCitroën 2CVsom 1948 började med 9 hk motorer.

I USA komFord T1908 med 20 hk

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt