Fordon

Här är snabbtågen som utmanar SJ

När SJ får konkurrens på linjen Stockholm - Göteborg i höst sätter operatören MTR in nya tåg från schweiziska Stadler.

Publicerad

Hongkongbaserade MTR köper sex stycken femvagnars tåg ur Stadlers modellserie Flirt Nordic. Det är ett moduluppbyggt tåg som kan fås i kombinationer från två till sex vagnar som är fast förbundna via så kallade Jacobsboggier. Flera tågset kan kopplas ihop via automatkoppel av typ Scharfenberg.

MTRs nu beställda tåg liknar i utförandet de tåg som norska statsjärnvägarna NSB har köpt från Stadler. Även dessa är femvagnarståg och började köras i maj 2012. De svenska och norska tågen får drivning i tre av boggierna, och kommer med den lösningen upp i toppfarten 200 km/h med en sammanlagd effekt på 4500 kW. Andra lösningar som Stadler erbjuder ger toppfarter mellan 120 och 160 km/h med endast en eller två motoriserade boggier.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här