Här är Saabs och Boeings nya skolflygplan

2016-09-14 07:30  

Presentationen av det nya skolflygplanet är avklarad. Nu väntar det absolut svåraste jobbet för Saab – att ro i land ordern från USA:s försvarsmakt. I potten ligger elva miljarder dollar.

I St Louis, USA, presenterades Saabs och Boeings gemensamma satsning – skolflygplanet T-X – för första gången för allmänheten. Planet med dubbla stjärtfenor och upphöjd bakre instruktörsplats, är tänkt att ersätta USA:s nuvarande träningsflygplan.

Det är i alla fall Boeings och Saabs stora förhoppning.

– Vi har definitivt visat att vi på mindre än tre år kunnat ta fram ett nytt koncept och ett helt nytt flygplan. Vi är väldigt glada i dag att vi kommit så långt, det ser positivt ut för framtiden men sedan ska vi om man talar sporttermer ”spela om det också”, säger Saabs vd Håkan Buskhe i telefon från St Louis till TT.

Klart är att USA:s flygvapen letar en ersättare till den så kallade T-38 som började tillverkas redan 1959. Det handlar i så fall om minst 350 flygplan, en order värd elva miljarder dollar, nästan 100 miljarder svenska kronor enligt olika amerikanska medier.

Läs mer:

Läs mer: Flygchef: ”Nya plan öppnar oerhörda möjligheter”

Förutom Saab/Boeing finns en rad andra konsortier som slåss om beställningen. Just kostnaden är en av de faktorer som talar för Saab/Boeing, menar Håkan Buskhe:

– Vi har brutit kostnadskurvan. Det här flygplanet kommer att vara extremt kostnadseffektivt och flyga i många timmar utan att man hamnar i ekonomiskt trångmål.

TT: Hur ser du på marknaden för skolflygplan kontra traditionella stridsflyg?

– Det finns ett stort behov av stridsflygplan i världen men där kanske vi inte har samma möjlighet att nå alla marknader som vi hade velat. Vissa är väldigt sammankopplade till exempelvis USA. Det är helt klart att det vi tagit fram nu med Boeing har en gigantisk marknad, inte bara i USA utan i hela världen.

– Vi ser att det satsas mycket, bland annat i Asien, på stridsflygplan och där kommer det behövas mycket tid för träning och utbildning av piloter. Jag tror det här kan bli en stor marknad för oss de närmaste 10-15 åren.

Farhågor att affären skulle betyda att arbetstillfällen försvinner från Sverige till USA, delas inte av Buskhe:

– Jag får alltid den frågan men det gäller att optimera det här. Det finns en stor internationell marknad, förhoppningsvis i Europa och då kanske det ”regnar” mer på oss även i Sverige.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt