Här är Rysslands värsta flygolyckor

2018-02-12 08:54  

Söndagens flygolycka är inte det första tillbudet för Antonovs modell An-148. Och Ryssland har haft många flygkrascher – vi listar några av de allvarligaste.

Ingen vet ännu varför passagerarflygplanet störtade utanför Moskva. Flygplanet från Saratov Airlines, en Antonov An-148, var på väg mot Orsk, nära gränsen till Kazakstan. Det hann klättra till över cirka 1 900 meters höjd innan någon form av problem uppstod.

65 passagerare och sex besättningsmedlemmar omkom. Kraschen inträffade 20 kilometer sydost om flygplatse Zjukovskij. Uppgifterna om förloppet ombord går isär. Enligt den ryska tidningen Gazeta anropade piloten flygplatsen strax innan kraschen med en begäran om att få nödlanda, men detta förnekas av Svetlana Petrenko, talesperson för den ryska haverikommissionen.

- Det har redan fastslagits att inga rapporter om felfunktioner ombord på flygplanet har tagits emot från besättningen, säger hon till nyhetsbyrån Interfax.

Sajten Flightradar 24 twittrade ut att planet tappade höjd snabbt, ned till en kilometer under den sista minuten innan signalen försvann. Och spridningen av vrakdelarna kring byn Stepanovskoje tyder på att planet kan ha skadats under flygningen.

Tvåmotoriga Antonov An-148 sattes i reguljärtrafik 2009, med 39 stycken i drift i dag. Exemplaret från Sarotov Airlines är inte den första An-148 som har råkat ut för en olycka.

Under 2011 störtade ett plan under en testflygning inför leverns till Burma, med minst sju döda som resultat. Och 2012 tappade en An-148 det vänstra hjulet i sitt vänstra hjulpar vid start från Berlins flygplats. Piloterna lyckades dock nödlanda planet utan personskador.

Även Saratov Airlines har varit i blåsväder. 2015 kom det fram att de tillåtit obehöriga i cockpit. Som straff begränsades flygbolaget tillfälligt till rysk inrikestrafik.

Obehöriga vid spakarna är ett känsligt kapitel i Ryssland, detta efter olyckan 1994 med Aeroflots Airbus A30-304 i Sibirien. Då visade bandupptagningar från cockpit att kaptenens 15-årige son oavsiktligt hade råkat koppla ur autopiloten. Alla 75 personer ombord omkom.

Här är några av de allvarligaste flygolyckorna i Ryssland sedan 2000

2016

25 december: 92 personer omkom när ett ryskt militärplan slog ned i Svarta havet. Olyckan skedde strax efter start från Sotjis flygplats. Bland de döda fanns bland annat 64 medlemmar ur Röda arméns kör.

19 mars: En Boeing 737 från Flydubai kraschade när planet gick in för ett andra landningsförsök i Rostov vid Don i sydvästra Ryssland. Dåligt väder angavs som skäl – 62 personer omkom.

2013

17 november: En Boeing 737 från ryska bolaget Tatarstan kraschade vid Kazans flygplats på väg från Moskva. 50 personer omkom.

2010

10 april: 96 personer omkom när en Tupolev 154 från polska flygvapnet kraschade nära Smolensk i Ryssland. Bland de döda fanns Polens president och andra högt uppsatta dignitärer från landet.

2008

14 september: 88 personer omkom när en Boeing 737 från Aeroflot kraschade vid inflygning till Perms flygplats i Uralbergen.

2006

9 juli: 125 personer omkom när en landande Airbus från ett sibiriskt flygbolag gled av landningsbanan i Irkutsk. Flygplanet bröts itu och fattade eld efter att det kört igenom flygplatsens staket och krockat med ett tegelgarage. Över 70 personer överlevde dock.

3 maj: Samtliga 113 personer ombord omkom när en Airbus 320 från flygbolaget Armavia kraschade i Svarta havet, under inflygning till Sotjis flygplats.

2001

4 juli: En sibirisk Tupolev 154 på väg från Jekaterinburg i Uralbergen till Vladivostok kraschade innan landning för bränslestopp i Irkutsk. Samtliga 145 ombord omkom. Piloten klandrades för olyckan.

 

MH17. Den 17 juli 2014 störtade ett passagerarplan med 298 personer ombord i Ukraina efter att ha blivit beskjutet från ryskkontrollerat område i Ukraina. Samtliga ombord på MH17 från Malaysia Airlines omkom.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt