Här är Rolls Royce hemliga center för fjärrstyrning av båtar

Kaptenen styr bogserbåten från en fjärrcentral i land: Testade systemet med etiska hackare.

Med centimeterprecision manövrerar han bogserbåten Svitzer Hermod. Kaptenen, anställd vid ett av världens största bogserbåtsföretag, Maersk-eide Svitzer, demonstrerar noggrannheten i fjärrstyrningen.

Här har han en bättre överblick än om han var ombord.

– Här har jag fri sikt i alla riktningar och har full översikt utan att behöva vrida huvudet. Dessutom har jag 3d-bilder av omgivningarna, mörkerseendekameror, och varningssignaler från fartyg som närmar sig, säger kaptenen, som inte vill uppge sitt namn.

Han säger att det gick oväntat lätt att lära sig att styra bogserbåten. Efter två försök klarade han att lägga till mjukt och fint vid kajen. Han visar hur han tar han en tur ut i bukten, nära där DFDS-färjan mellan Oslo och Köpenhamn lägger till. På skärmar med mycket hög upplösning ser han 180 grader runt fartyget.

I en blygsam lagerbyggnad vid sidan av Svitzers huvudkontor i Pakhus 48 på Sundkaj 9 i Köpenhamn har Rolls Royce byggt upp ett Remote Operating Center (ROC). En liten logga är påklistrad på golvet utanför en rejält säkrad dörr: Sisu/Optimus.

Läs mer: Rolls-Royce och Google ska göra sjöfarten smart

ROC har byggts upp i hemlighet under två års tid. Härifrån driver bogserbåtskaptenen Svitzer Hermod och tar med ny kunskap och erfarenhet till både rederiet och Rolls Royce.

– Vi vågade inte berätta för omvärlden att vi skulle testa en fjärrstyrd bogserbåt från en lagerbyggnad i Köpenhamn. Då hade vi haft all världens hackers på nacken direkt, säger Liro Lindberg, chef för fjärrstyrda insatser på Rolls Royce Marine.

Efter att ROC var färdigbyggt och klart för drift hyrdes fyra professionella etiska hackers in och placerades i samma byggnad. Under två veckor försökte de bryta sig in på nätet till centret, bogserbåten och kommunikationen.

– Vi hade till och med gett dem ritningar och några ledtrådar. Men de klarade det inte ändå. Inte heller till Svitzers nät i grannbyggnaden, säger Liro Lindberg.

Oskar Levander, chef för innovation, ingenjörsvetenskap och teknik på Rolls Royce Marine, säger att deras autonomistrategi blev fastställd 2013. Tekniken var i stort sett klar. Men den stora utmaningen har varit att få samhällets acceptans och att skapa en marknad.

– Det har varit väldigt mycket skepticism. Det liknar historien om LNG som bränsle. Det tog 20 år. Inom autonomi går det fortare. När lastägare och rederier efterfrågar tekniken löser det sig, säger Oskar Levander.

Han nämner Yara och Svitzer som initiativtagare. I Norge har Yara gått ihop med Kongsberg för att utveckla Yara Birkeland som är världens första autonoma och kommersiella containerfartyg. Tidigare i höst fjärrstyrde Wärtsilä i USA ett offshorefartyg utanför Skottlands kust.

Läs mer: De utvecklar autopilot för fartyg

Svitzer bestämde sig under 2014 för att testa autonomi och kontaktade Rolls Royce. Då var byggandet av bogserbåten Svitzer Hermod igång i Turkiet. Det blev full aktivitet för att rita om, och bygga in dynamiska positioner (DP), som är kärnan i autonom drift, samt placera ut sensorer, kameror, radar, lidar, datautrustning och kommunikationsutrustning.

Kuppförsöket i Turkiet 2016 gjorde inte jobbet enklare eftersom avancerad radarteknik skulle tas in i landet.

Varvet hade inte tillräckligt med kablar av tillräckligt bra kvalitet, så sju kilometer datakablar specialimporterades. Alla system är uppbyggda för att innehålla extra kapacitet.

Utvecklingen av det fjärrstyrda systemet till Svitzer är uppdelat mellan flera kontor och avdelningar. Det mesta har gjorts i Åbo, med Ålesund som största bidragsgivare utanför Finland. Säkerhetssystemen är utvecklade med bidrag från Rolls Royce i Storbritannien.

Kenneth Solberg från Ålesundkontoret har varit ansvarig för kommunikationsdelen i projektet. Han säger att hela utvecklingsteamet har jobbat tätt och bra tillsammans utan någon tanke på landgränser.

– Det är en fördel att ha en så stor miljö med så många olika discipliner att spela med. Vi kompletterar varandra bra, säger Solberg.

Läs mer: Världens första självseglande containerskepp

Kommunikationen använder fyra kanaler och kan skifta mellan dem:

  • Mobil (3G/4G/LTE)
  • Wifi
  • Ethernet
  • Satellit

Mobilt 3g räcker gott och väl för fjärrstyrning. I några områden utanför Köpenhamn behöver kommunikationen gå över på satellit. Lindberg berättar om några roliga episoder tidigt i projektet.

– Vi har 16 sim-kort i utrustningen. Innan EU tillät fri data behövde vi ständigt byta sim-kort för att fylla upp datakvoten, säger Liro Lindberg med ett leende.

Några av återkopplingarna Rolls Royce har fått är att kaptenerna saknar ljudet och känslan av rörelsen.

– Det kommer vi att göra något åt, säger Liro Lindberg.

Artikeln var först publicerad i Teknisk Ukeblad

Sex steg i autonomi

Svitzer har 430 fartyg, utspridda i hamnar över i stort sett hela världen. Maersk har runt 640 containerfartyg, 44 offshoreservicefartyg samt flera olje- och borriggar.

Svitzer och Maersk definierar sex i steg inom autonomi:

0. Manuell

1. Beslutsstöd

2. Beslutsstöd ombord eller i land

3. Autonomt beslut, godkänt av människa

4. Autonomt beslut, kan överskridas av människa

5. Övervakad autonomi

6. Full autonomi

-Vi anser inte att bogserbåtar ska drivas helt på egen hand. Vi vill använda det vi ser för att hjälpa oss skapa en bättre säkerhet, pålitlighet och effektivitet, sa Henriette Thygesen, vd Svitzer, på en konferens i höstas.

Det innebär utrustningen som observerar och tolkar omgivningen, så kallad "situation awareness. För Svitzer betyder det hjälpmedel för kaptener och besättning att ta de bästa besluten i god tid.

Det ger ökad säkerhet och säkerställer en säker arbetsmiljö. Automatisk antikollisionsutrustning ligger ännu inte inne i systemet.

-När vi väl vet vad som fungerar rullar vi ut det över flottan, både till Svitzer och Maersk, sa Henriette Thygesen.

Tore Stensvold / Teknisk Ukeblad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt