Här är roboten som ska hjälpa folk i nöd

2017-10-11 09:35  

En livräddare – av tuffaste slag. Hondas E2-DR är hjälpen man ska skicka till platser dit levande människor inte kan nå. Se hur roboten tacklar katastrofområden

Honda är stora inom robotteknik. Redan år 2000 presenterades ”Asimo”, den humanoida roboten som kan både dansa, springa och spela fotboll – och numera även reagera på gester och känna igen ansiktsuttryck. Men trots att den lilla roboten, som ser ut som en astronaut, är en populär ”frontfigur” för teknikområdet – är Asimo inte särskilt användbar.

Nu har den japanska tillverkaren dock visat en robot som är raka motsatsen. Istället för publikfrieri handlar det om en tuff rackare som ska kunna göra de värsta grovjobben. E2-DR bygger vidare på Asimos kompetenser. Den visades upp på International Conference on Intelligent Robots and Systems i Vancouver.

E2-DR är utvecklad för att agera räddare i nöden, vid de situationer där det anses för farligt eller riskabelt att skicka människor. Exempelvis områden med hög strålning (Fukushima) eller där det är hög rasrisk. Hondas prototyp är inte den första ”katastrofroboten”, men det är den första som har en humanoid skepnad. Storleksmässigt är E2-DR 1,68 meter och väger in på 85 kilo. Den kan gå upprätt i hastigheter upp till 4,3 km/h, gå på alla fyra som en gorilla i 2 km/h, klättra upp för trappor och stegar, samt kliva över hinder.

Läs mer: USA:s autonoma jätteubåt ska lura på sitt byte i månader

Tack vare ett helt batteri med sensorer, däribland tre LED-utrustade kameror, roterande laseravståndsmätare, infraröda projektorer samt 3d-kameror i händerna, ska roboten klara av att navigera i utmanande terräng.

Genom att byta ut standardkablage mot fiberoptiska kablar har ingenjörerna kunnat ge robotens ett väldigt kompakt format. E2-DR bara är 25 centimeter tjock. Detta gör att roboten i extremfall kan rotera kroppsdelar för att klämma sig in i trånga passager (som en blockerad korridor), så smala som 30 centimeter.

Enligt Honda ska enheten kunna utstå spöregn i 20 minuter och är helt dammsäkrad. Batterierna (1 000 Wh) ska hålla för 90 minuter arbete.

I skrivande stund har Honda inte avslöjat hur lång tid det skulle ta att omvandla prototypen till en marknadsprodukt redo för katastrofområden.

Innan den färdiga roboten lanseras ämnar dock Honda att lägga till ytterligare funktioner, samt göra en finslipning av de som redan finns ombord.

Förklaring bilder

(a) Gå på två ben i 4 km/h

(b) Gå på fyra ben i 2.3 km/h

(c) Kliva över ett 200 mm rör 

(d) Övergång mellan stege och golv

(e) Sidoövergång mellan stege och golv

(f) Gå upp för trappa med 200 mm steg

(g) Gå på alla fyra genom en korridor på 800 mm

(h) Gå på två ben genom en 500 mm korridor

(i) GÅ igenom en dörr på 800 mm 

(j) Gå över varierat underlag

(k) Gå i regn (26 mm/timme) i 20 minuter

(l) Klättra upp och ner för en vertikal stege i regn (26 mm/timme)

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt