Fordon

Här är räddningen för tågens kontaktledningar

Den 28 maj fick en nedriven kontaktledning norr om Stockholm långtgående följder. Huruvida incidenten handlar om eftersatt underhåll är ännu oklart. Foto: Johan Nilsson / TT
Foto: Grafik: Jonas Askergren
Marten Reijm, sektionschef Nät på Trafikverket.
Martin Modéer, fordonsdirektör på Green Cargo.

Förra veckan ställdes många tågavgångar in på grund av nedrivna kontaktledningar. En tågjätte har bytt teknik – och fått en enormt positiv effekt.

Publicerad

Onsdagen den 28 maj revs en kontaktledning ner utanför Märsta. Det ledde till flera signalfel och det började dessutom brinna i Trafikverkets elanläggning. Tågtrafiken har ­under snart två veckor stått mer eller mindre stilla i båda riktningarna på sträckorna Stockholm–Uppsala. Felet har nämligen varit svårt att rätta till.

Trafikverkets senaste rapport är att trafiken kommer i gång igen tidigt den här veckan, men vid denna tidnings tryckstart kvarstod problemen. Samma onsdag revs också en kontaktledning ner längs Västra stambanan och trafiken där stoppades i några timmar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här