Här är Ponsses elektriska skotarkoncept – med räckviddsförlängare 

2022-08-23 13:37  
Ponsse EV1 Foto: Ponsse

Finska skogsmaskinstillverkaren Ponsse har tagit fram en skotare med helt elektrisk drivlina. Men batteriet laddas ännu så länge med hjälp av en dieselmotor. 

Skogsmaskiner används ofta under långa arbetspass i otillgängliga områden och har därför ansetts vara bland de svårare maskinerna att elektrifiera.  

Men nu presenterar den finska maskintillverkaren Ponsse en helt elektrisk skotare kallad EV1. Skotare används för att samla ihop avverkat timmer och köra det till en väg där lastbil kan komma åt det. 

Läs mer: När blir elmaskiner vanligare än dieselmuller?

Batteri från Valmet

EV1 har 15 tons lastkapacitet, vilket är den vanligaste maskinstorleken enligt Ponsse. Drivlinan är helt elektrisk och har ett batteri från finska Valmet. Men specifikationerna är sparsamma. Det framgår dock att det handlar om litiumjonceller av typen litiumtitanat (LTO) som monteras direkt i ett batteripack (cell-to-pack). Valmet hoppas alltså över steget att montera cellerna i moduler.  

De modulära packen kan byggas ut till upp till 400 kWh, men hur stor energilagringskapacitet EV1 får framgår inte. 

Ponsses teknikutvecklingsbolag Epec bidrar med en plattform kallad Flow. Flow är särskilt framtagen för helt elektriska fordon samt hybrider.

Läs mer: Airforestrys ”skogsdrönare” hugger ned trädet – och flyger i väg med det

Batteriet laddas av diesel

Laddningen av batteriet i EV1 sköts dock ”i detta skede av utvecklingen” av en räckviddsförlängare, det vill säga en dieseldriven förbränningsmotor kopplad till en generator monterad på maskinen. Enligt Ponsse bidrar lösningen till ”signifikanta förbättringar av bränsleekonomin i denna storlekskategori”.  

– Vi har jobbat hårt med vårt teknikföretag Epec för att möjliggöra detta koncept. Samtidigt har båda företag utvecklat sina förmågor och vi har inhämtat massor av kunskap under projektet. Den här lanseringen av ett nytt teknikkoncept är en glimt in i framtiden och en av lösningarna som elektriska drivlinor medger, säger Juho Nummera, vd på Ponsse, i ett uttalande.  

Enligt Ponsse kommer EV1 att bli kommersiellt tillgänglig ”senare”, men när framgår inte.  

Det har hittills varit ganska ont om helt eldrivna skogsmaskinskoncept likt det Ponsse nu presenterar. Utvecklingen i Sverige har snarare fokuserat på hur maskinerna kan bli självkörande.  

Johan Kristensson

Mer om: Skogsmaskin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt