Här är planet som utmanar svenska elflyget

2021-08-17 15:21  

Göteborgsbaserade Heart Aerospace får nu konkurrens av ett annat elektriskt flygplan, vars mål är att vara i luften redan under 2022.

Elflygplanet heter P3 och är utvecklat av Pyka i Kalifornien. Målet är att Pyka P3 ska vara i luften redan under 2022. Planet ska kunna ta nio passagerare och ha en räckvidd på närmare 40 mil – lika långt som Heart Aerospaces flygplansmodell ES-19. Både P3 och ES-19 har fyra elmotorer på 400 kW vardera, men batterikapaciteten skiljer sig mer; P3 har ett batteri på 242 kWh medan ES-19 planerar drygt det dubbla, 575 kWh.

Använder fasta propellrar

En stor skillnad är dock propellrarna. Medan ES-19 ser ut som vilket traditionellt flygplan som helst satsar P3 på dubbla, fasta, propellrar på varje sida; en framför varje vinge och en bakom. Under start och under tiden som flygplanet stiger används alla propellrar, men så fort marschhöjden är nådd används enbart de bakre.

Läs mer: Bra siktar på elflyg till Visby inom fem år

Enligt Pykas vd Michael Norcia minskar detta energiförbrukningen med ungefär tio procent, samtidigt som det förenklar konstruktionen. Bolaget har patentansökt lösningen.

Läs mer: Så ska Heart Aerospace bygga Sveriges första elflygplan

P3 väger 2,4 ton och kan lasta 1,1 ton. Inledningsvis kommer planet enbart att användas för att frakta gods, men målet är att kunna flyga passagerare år 2025.

Läs mer: Svenskt elflygbolag får stororder från United Airlines

Elflyg är hett, vilket inte minst märktes när Heart Aerospace nyligen fick en stororder från flygbolagen United Airlines och Mesa. Ordern var på 200 flygplan med en option på ytterligare 100 plan. I Sverige vill flygbolaget Bra ha igång elflyg till och från Gotland inom fem år.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt