Här är orsaken till 100 tågstopp

2008-05-13 23:00  

En diod, aningen mindre än en hockeypuck, är huvudorsaken till de senaste månadernas alla stopp och förseningar med X 2000.

Det har experter från KTH, Chalmers, Bombardier, Euromaint, Banverket och SJ nu slagit fast efter flera månaders undersökningar och analyser.

Problemet började i höstas när snabbtåget X 2000 drabbades av stopp och gång på gång måste startas om. Ibland blev tåg stående på banan och resenärerna fick i några fall evakueras av det tåg som kom efter.

Alla dessa gåtfulla stopp ledde till att SJ på en del sträckor fick sätta in traditionella och långsammare loktåg. Det i sin tur har medfört ytterligare förseningar i ett hårt trafikerat system, där varje sekunds stopp ger tidsnöd även på andra banor.

Totalt har den krånglande dioden resulterat i ungefär 100 tågstopp, framför allt på livligt trafikerade sträckor som de mellan Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, Göteborg-Malmö.

Av den totala X 2000-flottan på 43 tåg har hälften krånglat på grund av den hockeypuckstora dioden, en så kallad snubberdiod som sitter i tågens drivenheter. Dioden bildar ihop med en kondensator en skyddskrets, som så att säga stört ut den övriga elektroniken i drivenheterna.

- Vi har helt enkelt valt en olämplig diod som inte fungerat, säger Peter Thelin, elspecialist på SJ.

Nu byts dock dioderna ut. Förra veckan hade man bytt ut dioderna på åtta av de totalt 43 drivenheterna på X 2000. Ett byte tar en arbetsdag.

- Före sommaren ska alla snabbtågen gå för full maskin, försäkrar SJs vd Jan Forsberg i tidningen Göteborgs-Posten.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt