Fordon

Här är Nordamerikas första buss med nivå 4-autonomi

Bussen har kameror, lidar, radar samt gps, och systemet möjliggör kommunikation mellan fordon. Foto: New Flyer
Foto: New Flyer
Foto: New Flyer

Kina har redan lanserat en mindre modell med samma grad av autonomi – men nu presenterar New Flyer en rejäl stadsbuss som blir först i Nordamerika med självkörande teknik på nivå 4.

Publicerad

Med knappa 12,5 meter har elbussen Xcelsior plats för 32-52 säten, samt plats för stående passagerare. De tillgängliga batteripacken för bussens längd ligger från 160 kWh till 466 kWh, där det minsta levererar en räckvidd på drygt 11 mil – och det största ska klara upp till 36 mil på en laddning. Tack vare möjligheter till laddning under färd ska Xcelsior dock kunna hållas i drift dygnet runt. Det mest unika är dock graden av autonomi. Det rapporterar New Atlas.  

Tillverkaren New Flyer, med produktion i USA såväl som Kanada, lanserar nu en stadsbuss med autonomi på nivå 4 enligt SAE-skalan. Till skillnad från nivå 3, där fordonet är “självkörande” under vissa förhållanden på vissa typer av sträckor innebär nivå 4 att fordonet på egen hand kan klara av en resa från start till slutmål.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här