Fordon

Här är Mercedes första elbil i lyxklassen

Tack vare egenutvecklad programvara kan EQS utnyttja en 26 procent större andel av batteriets fulla kapacitet jämfört med vad Mercedes elbil EQC presterar. Foto: Mercedes

EQS är elbilen som ska leva upp till epitetet direktörsvagn. Med en räckvidd på 77 mil placerar sig Mercedes i täten.

Publicerad

Modellen blir först ut på Mercedes nya, modulära elbilsplattform som är avsedd specifikt för märkets direktörsbilar. EQS kan ses som en batteridriven S-klass, och för 20 år sedan hade man kunnat förvänta sig en V8 under huven.

Nu är det en eldrivlina som levererar 385 kW – mer än 500 hk och 855 Nm i fyrhjulsdrivna EQS 580 4MATIC. Den inleder tillsammans med bakhjulsdrivna EQS 450+ som ligger på mer blygsamma 245 kW – strax över 300 hk och 568 Nm. Daimler meddelar dock att det kommer en prestandaversion med 560 kW, motsvarande 750 hk.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här