Här är hjärtat i Koenigseggs fyrsitsiga superbil

2020-03-06 08:16  

Med bolagets första fyrsitsiga bil har Koenigsegg gjort något extraordinärt. I nya Gemera utgörs drivlinan av en trecylindrig bensinmotor som tillsammans med elmotorerna ger 1 700 hästkrafter.

0-100 klaras av på 1,9 sekunder, och till topphastigheten på 400 km/h tar det 20 sekunder. Alternativt gör bilen 300 km/h på ren eldrift. Därmed lever Gemera upp till att vara en sann Koenigsegg, och nu kommer den hisnande glädjen att kunna delas av fyra personer. Men köpare som förväntas lägga omkring en miljon dollar, motsvarande över nio miljoner kronor, är vana vid stora motorer. Vad kommer de säga om svenskarnas lösning?

För sin Mega-GT har Koenigsegg gjort mer än att bara slänga in två extra stolar i en konventionell superbil. Drivlinan består av en trecylindrig bensinmotor med dubbelturbo och individuellt styrbara ventiler. En slopad kamaxel gör enheten mer kompakt och lätt, vilket är en fördel för en mittmotor som ska passas in i en fyrsitsig bil.

Läs mer: Koenigsegg släpper gatuversion av sin snabbaste bil någonsin

Motorn utvecklar 600 hästkrafter, hk, och driver överraskande nog på framhjulen. Bakaxeln drivs istället av två elmotorer på vardera 500 hk tillsammans med en elmotor på 400 hk som backar upp i fronten. Sammantaget ger det bilen 1 700 hk och ett vridmoment på 3 500 Newtonmeter (Nm). Bilen har inte bara fyrhjulsdrivning utan också styrning på samtliga hjul.

Koenigsegg har nu gjort en extremt lång version av sin dörrlösning. Insteget ska vara okomplicerat, och bolaget utlovar att baksätespassagerarna kommer att sitta lika bekvämt som de i framstolarna. Med full tank påstås bilen kunna avverka 100 mil. Av dem står batteriet på 16,5 kWh för fem mil.

Trots att prislappen är lägre än Koenigseggs övriga modeller är Gemera inte någon bil för massproduktion. Ängelholm har i stället sagt att endast 300 exemplar kommer att tillverkas. Och om ni undrar om namnet så är det mycket riktigt en ordvits på det svenska uttrycket att ge mera.

John Edgren

Mer om: Koenigsegg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt