Fordon

Här är hindren för eldrivna lastbilar

Fullskaliga försök med trådlastbilar kan komma i gång inom två år. Men två tunga frågor återstår att lösa: finansieringen och juridiken.

Publicerad

Ministrar, myndigheter, företag, kommuner och intresseorganisationer svärmar kring trådlastbilarna.

I våras uttalade sig kommunikationsminister Catharina Elmsäter-Svärd till fördel för eldrivna lastbilar, framför allt för gruvnäringen. Trafikverket gjorde under försommaren en snabbutredning som pekade ut luftledningar och lastbilar med strömavtagare på taket som det mest realistiska teknikalternativet. Verket förordade också att gå vidare med ett pilotprojekt inom två till tre år.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här