Fordon

Här är första elfordonet för polarforskning – klarar 50 minus

Venturi Antarctica ska klara 50 minusgrader. Foto: Louis Marie Blondel
Venturi Antarctica ska klara 50 minusgrader. Foto: Sarah Del Ben

Den batteridrivna bandvagnen ska serva Belgiens forskningsstation i Antarktis. Trots en räckvidd på fem mil kan laddtiden ligga på 18 timmar.

Publicerad

Monaco-baserade Venturi Automobiles har tidigare bland annat byggt chassin för Formel 1, men efter konkursen 2001 fick bolaget nytt liv med inriktning mot elbilar. 2016 slog deras elva meter långa fordon hastighetsrekordet för elbilar, med 576 km/h. Venturi äger dessutom Voxan, vars elmotorcykel har slagit flera rekord.

Deras senaste skapelse är Venturi Antarctica, som sägs vara det första helelektriska fordonet avsett för livet vid Sydpolen. Bandvagnen används sedan december av forskarna vid Belgiens Princess Elisabeth Antarctica station – och den har redan utfört flera uppdrag, bland annat med att serva väderstationer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här