Här är första bilden på Gripen E i produktion

2015-03-12 11:49  

Saab, som tillverkar Jas 39 Gripen, presenterade i dag första bilden från produktionen av E-modellen. Planets första flygning skjuts dock upp till 2016.

Produktionen av nästa svenska stridsflygplan, den första Gripen E, är i full gång på Saab i Linköping. Sammanlagt har Sverige beställt 60 plan.

I dag fick allmänheten en första inblick i hur byggnationen går till, när bolaget visade en bild av hur delar av flygplanskroppen sätts samman på bolagets årliga Gripenseminarium i Stockholm.

Redan i fjol berättade Saabansvariga hur bolaget arbetar med nya designförutsättningar när det gäller nya Gripen E, där allt ritarbete, och därtill simuleringar, görs i datorn.

Det har lett till effektivisering och smidigare tillverkning.

- Exempelvis ser vi nu att nya komponenter genast passar med varandra. Tidigare fick jobba med en del justeringar, säger Jerker Ahlqvist, chef för bolagets affärsenhet Gripen.

Saab flyger nu med nya system som ska användas på E-versionen, ombord på demonstratorplanet Gripen NG. Hittills har man gjort 315 starter och flugit 281 flygtimmar. Det man testar är bland annat det nya styrsystemet för Gripen E (avioniken), samt nya sensorer och Aesa-radar.

För ett år sedan meddelade Saabfolket på seminariet att planets jungfruflygning skulle ske i slutet av 2015. I dag berättade man att "roll out" blir 2016.

Har detta någon koppling till tekniska förseningar?

- Nej, inte alls. Det som har hänt är att vi har ändrat tiden för den första leveransen till den svenska försvarsmakten från 2018 till 2019, och anpassat tidplanen för hela programmet för Gripen E efter det, säger Jerker Ahlqvist.

Leverensdatumet 2018, uppger han, var satt utifrån att Schweiz önskade tidig leverans. Något som svenska försvarsmakten då rättade sig efter. Nu - efter att Schweiz avböjt köp av Gripen E - arbetar Saab alltså efter en annan tidplan.

Saab har också bestämt sig för att fortsätta nyproducera C/D-modellen av Gripenplanet med förhoppning om exportframgång. (Modellen som nu används här hemma.)

- Vi vet att den svenska försvarsmakten ska operera C/D i många år till. Tjeckien planerar använda sina plan till 2027. Och i Sydafrika kan de vara operativa fram till 2040, förklarar Jerker Ahlqvist.

- Och många av de nya kunderna vi ser kommer vilja ha C/D, det är ju det vi kan erbjuda på kort sikt.

Exempelvis förhandlar svenska staten nu om en flygplansaffär med Slovakien, som bedöms behöva nya plan inom loppet av två år.

De svenska C/D-planen uppgraderas också av Saab till vad man i flygvapnet kallar Materielsystem, 20. De sista levereras i år, enligt Ahlqvist.

- MS 20 är basen i vårt exporterbjudande till länder som önskar C/D-plan men olika kunder kommer också att vilja utveckla planet efter sig egna behov, säger han.

Nytt för i dag var också att Saabledningen planerar sätta upp regionala Gripencenter "hubs" runt om i världen. Dessa ska ha stort fokus på lokalt flygplansunderhåll för att locka nya kunder, men det handlar också om att starta försäljningskontor och eventuellt också flygplansfabriker.

Saab planerar samtidigt intensivt inför leveranserna av 36 Gripen E till Brasilien, som bland annat har beställt ett mindre antal 2-sitsiga plan.

Saab och brasilianska staten planerar nu bland annat ett gemensamt utvecklingscenter för den 2-sitsiga versionen.

Omkring 10-15 av planen kommer att tillverkas i Brasilien. Men också i Sverige, där man börjar arbeta med den brasilianska beställningen.

Omkring hundra brasilianska ingenjörer samt deras familjer kommer i slutet av året att flytta till Linköping, för att ingenjörerna ska ges möjlighet att lära sig den svenska Gripen-tekniken.

 

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

Få senaste nytt om flygplansproduktion i Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev om fordon! Prenumerera här

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt