Här är elmotorcykeln som ska slå nytt hastighetsrekord – över 400 km/h

2022-08-16 13:26  
Tachyon Nb från Lightning Motorcycels. Foto: Lightning Motorcycels

Namngiven efter en hypotetisk partikel och med komponenter i nioblegering. Lightning Motorcycles nya skapelse ska slå nytt hastighetsrekord.

Sedan slutet av 1800-talet har begreppet hastighetsrekord för fordon funnits och sedan början av 1900-talet har man även haft detsamma för motorcyklar. Sedan den tiden har mycket hänt och nu har tillverkaren Lightning Motorcycels avtäckt en ny kandidat för ett rekord som den snabbaste elmotorcykeln.

Skapelsen, som lyder under namnet Tachyon Nb, har utvecklats för att nå hastigheter på andra sidan 400 km/h-sträcket. Själva namnet är en referens till takyon, en hypotetisk partikel som upptäcktes på 1960-talet och vars absolut lägsta hastighet är ljushastigheten. Partikeln ska ha den unika egenheten att dess energi ökar om hastigheten förändras (både minskar och ökar).

Tachyon Nb från Lightning Motorcycels. Foto: Lightning Motorcycles

Den andra delen av namnet, Nb, är den kemiska beteckningen för niob. Detta kommer av att motorcykeltillverkaren ingått parternskap med brasilianska CBMM som utvecklar komponenter med nioblegeringar.

Läs mer: Triumph presenterar elektriskt motorcykelkoncept

Inblandning av små mängder niob i stål ökar avsevärt dess hållfasthet. Olika niobinnehållande legeringar har mycket hög värmestabilitet vilket gör att de används i bland annat jet- och raketmotorer.

– Vi implementerar bromsskivor med niob-innehåll för ökad prestanda i hög temperatur. Även flertalet niob-komponenter i ombordladdaren innebär att hela systemet blir mer pålitligt och effektivt. Slutligen så har vi en niobinnehållande stålstruktur i svängarm och chassi som innebär att vi kan möta det ökade kraven som kommer i den här applikationen, säger Daniel Wright, utvecklingsansvarig för projektet i ett uttalande.

Tachyon Nb från Lightning Motorcycels. Foto: Lightning Motorcycles

Men även om introduktionen av niob i motorcykeln innebär att man fått ner vikten avsevärt utan att påverka prestanda är det inte detta som påverkar topphastigheten och möjligheterna till rekord mest. Nej, där är det aerodynamiken som avgör. Här har företaget byggt en strömlinjeformad kåpa som gör hela cykel droppformad.

Läs mer: Här är första elfordonet för polarforskning – klarar 50 minus

När det kommer till specifikationer för motorcykeln avslöjas inte särskilt mycket. Det är inte spikat när företaget planerar att ge sig på rekordförsöket.

Tachyon Nb från Lightning Motorcycels. Foto: Lightning Motorcycles

Nuvarande hastighetsrekord innehas av Max Biaggi som på en Voxan Wattman tog sig upp i 394,45 km/h. Dock finns det elmotorcyklar som är snabbare. Svenskan Eva Håkansson är rekordhållare med 434 km/h i sin hembygds Killa Joule – dock handlar det då om en ”trehjuling”.

Felix Björklund

Mer om: Elmotorcyklar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt