Här är detaljerna om Volvos bepansrade XC90

2019-06-27 13:48  

"Jag ser fram emot en ändring", sa Stefan Löfven hösten 2015 på frågan om varför han som svensk statsminister åkte runt i en Audi. Och nu kommer svaret från Volvo – en bepansrad XC90 som skyddar mot både bomber och granater

Volvo har sedan ett tag tillbaka kunnat stå och armbågas med de tyska biltillverkarna i premiumklassen. Detta sedan de gjort resan från sosse-container till direktörsvagn. Men på ett område har de inte kunnat leverera: skyddsklassade bilar. Och inte blev det bättre av att statsminister Stefan Löfven påpekade bristen. 

– Som svensk statsminister vill jag helst åka i en svensk bil. Volvo har fantastiska framgångar, så självklart vill jag helst åka Volvo. Audi är en väldigt, väldigt bra bil. Men det finns inget som motsvarar att få åka Volvo. Så jag ser fram emot en ändring, sa Stefan Löfven till TV4 hösten 2015.

Skälet att statsministern tvingades åka tyskt var att Säpo sa nej till Volvo. För även om tillverkarens modeller tillhör världens säkraste bilar – klarar de inte av säkerhetspolisens krav för skyddsklass.

Men nu, 3,5 år senare, kan Säpo vända sig till Volvo. Under en presentation på onsdagen visade nämligen tillverkaren stolt upp två bepansrade versioner av XC90. En lättviktare för kändisar och privatpersoner samt en rejälare modell riktad mot statsöverhuvuden.

– Det här är två väldigt spännande produkter. Under ett bra tag har kunder som vill ha bepansrade bilar kontaktat oss. Vi har även tänkt på trenderna. Suvtrenden är rådande just nu och därför tror vi att även bepansrade bilar kommer gå åt det här hållet, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Cars Special Vehicles.

Tog tid att utveckla

Men att utveckla dessa två har tagit tid. Stephan Green berättar att det krävs enormt mycket arbete och kunskap för att få till en bra bil. Och det handlar om bra mycket mer än att bara hänga på lite pansarplåtar.

– Det finns ett inneboende problem för oss som tillverkare. De vanliga modellerna, i det här fallet XC90, är inte utvecklad för att vara bepansrad från början. För det första är den rena vikten ett stort problem, för det andra måste den behålla Volvos karaktäristiska drag och fungera som en vanlig Volvo. Slutligen måste vi få till ett chassi samt bromsar och fjädring som klarar av de nya kraven säger han.

Och även om Volvo har en specialbilsavdelning som utvecklar polisbilar, olika taxiversioner samt specialare som exempelvis kungabilarna till kronprinsessan Viktorias bröllop – var bepansring inget de sysslat med.

– När vi nu bestämt oss att vi skulle in på marknaden var vi lite betänksamma. Det är en helt ny marknad för oss. Därför gick vi till den tyska specialbyggaren Trasco och tillsammans har vi fått till den här bilen.

Läs mer: USA biffar upp sitt försvar mot små drönare

Rent praktiskt, när det gäller toppskyddsmodellen, skickar Volvo ner en XC90 T6 Inscription till Trascos anläggning i Bremen. Där tar tyskarna vid och ser till att chassi samt armering kommer på plats. Exakt allt som görs är inget Volvo vill gå in på, detta med hänsyn till att kunderna inte vill det.

– Vi gör en komplett bil som vi sedan skickar till Tyskland. De plockar isär allting, bygger en plåtbur inne i bilen och sätter sedan tillbaka instrumentering och kaross. Samma sak är det med dörrarna. De plockar isär dem helt och hållet och skapar en ny bur med skottfällor och allting. Det enda som sitter kvar är motorn, säger Lars-Inge Möller, programchef för de bepansrade bilarna.

Och just motorn är ovanligt vanlig. Det är en vanlig Skövdebyggd tvålitersbensinare, men att den skulle vara för klen för att användas i pansar-Volvon avfärdar han.

– Eftersom bilen väger 4,5 ton så ger det begränsningar. Men vi har finjusterat motorn så att vi ska få acceptabla prestanda. Men det är inte som en V8:a eller W12:a och jämfört med hur vanliga XC90 T6 accelererar så är det 50 procent sämre – så det är ingen raket. Bränsleförbrukningen är inte heller så farlig, du tar dig 40 mil på en tank (tanken är på 70 liter).

Klarar pansarbrytande militärammunition

Men även om Volvo är övertrumfade av tyskarna när det kommer till effekt under motorhuven, menar programchefen att det inte är en avgörande faktor.

– Det viktigaste är att ha ett bra chassi, vilket vi har. Det går att köra lika bra på konbana med den här bilen som väger 4,5 tom som med en vanlig bil som väger två. Det viktigaste i alla situationer är att du inte har en osäker bil som du råkar köra av vägen i. 

Och här fyller Stephan Green på. 

– Det man kan se på James Bond-filmer, att de som attackerar jagar för att köra ikapp – det sker inte. Det är relativt ointressant om bilen går i 220 eller 210 km/h. Men i den här bilen kan du köra iväg galant – och vår bil backar snabbast av alla, säger han.

När det kommer till skyddet så är tungviktaren Heavy klassad till VR8. Detta bland annat på grund av att stora delar av chassit är fräst ur stål, att glasrutorna är 50 mm tjocka – och att det totalt har hängts på 1 400 kilo pansar.

– Klassningen innebär att bilen klarar 7,62 mm 31 AP, det vill säga pansarbrytande militärammunition, sådant som prickskyttar använder. Vi har även sprängskydd. Bilen ska klara av två handgranater under bilen, men även 12,5 kilo pentyl vid sidan på fyra meters håll. Det motsvarar 15 kg dynamit och med den mängden kan du smälla 70 ton berg. Visst, du kommer inte må så bra efter en bomb som denna – men du kommer att överleva, säger Stephan Green.

Läs mer: Pansarbilen klarar insatser på sjön

Därtill har bilen system för syrgas, brandskydd – och har även en nödutgång via bakluckan.

– Trycker du på knappen för syrgas pressas det in syre i kupén och du skapar ett övertryck så att ingen gas kan nå in. Då kan du klara dig i tre minuter för att ta dig därifrån. Det kan låta lite, men tre minuter är oceaner av tid i de här situationerna.

Utöver baddaren Heavy lanseras även så kallade lättarmerade versioner av XC90 T6 AWD och XC60 T6 AWD. Här är kunderna privatpersoner eller kändisar, men även polis, diplomatkårer eller säkerhetstjänster. Det ett enklare skydd som gäller vilket innebär en viktökning på bara 250 kilo. 

– Det här är en bil som handlar om stöldskydd – och då pratar vi om kidnappning. Den här bilen produceras på den marknad den är avsedd för – som är Brasilien.

Säljstart för de lättare bilarna är planerad till första halvan 2020 och XC90 Armoured (Heavy) finns för beställning från och med idag. Om Säpo är tidigt ute och lägger en beställning (bilarna kostar runt fem miljoner styck) får Stefan Löfven sin önskan om att åka Volvo uppfylld lagom till jul.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt