Här är de tio bästa motorerna 2019

2019-01-30 06:00  

Årets topplista från Wards Auto har med bensin- och dieselmotorer, men även bränsleceller, hybrid- och rena el-drivlinor. Men endast en tillverkare på listan är europeisk.

Det är för 25:e året som Wards Auto släpper sin lista över de tio bästa motorerna. För att få vara med i det prestigefyllda sällskapet krävs att de säljs i USA, är nya eller har fått betydande uppgraderingar – samt att motorn sitter i en bil där instegsmodellen kostar under 64 000 dollar. 2019 bjuder på en blandad kompott, men det är bara en av tillverkarna som är europeisk.

Läs mer: Euro NCAP: Här är de säkraste bilarna

USA representeras av Ford, Chevrolet och pickuptillverkaren RAM, som ägs av Fiat Chrysler. Från Japan kommer Honda och Toyotas exklusiva varumärke Lexus, samt Nissans för oss obekanta lyxmärke Infiniti. BMW är ensam europé i gruppen. Något ännu mer överraskande är det teknikutbud som belönas – allt från bränsleceller, hybrid- och eldrivlinor, till klassiska bensin- och dieselmotorer.

– Jag trodde aldrig att jag skulle få se den dag då en bränslecellsbil och en ren elbil tog sig in på topplistan samma år som två stora V8:or och en sofistikerad fyrcylindrig motor med variabel kompression, sade Wards Autos redaktionschef Drew Winter till Business Insider när han presenterade vinnarna.

Listan bjuder på något för alla

För 2019 utvärderade Wards Auto totalt 39 modeller. Tidningens personal testade dem i trafik, och på bana när detta var möjligt. Varje motor eller drivlina bedömdes utifrån hästkrafter, vridmoment, faktiska prestanda, ljudnivå, bränsleekonomi samt implementering av ny teknik. Och det verkar faktiskt finnas något för alla att glädjas åt.

– Biltillverkarna och deras drivlineingenjörer drar åt olika håll. Regeringar runt omkring i världen vill ha låga utsläpp och elektrifiering, medan kunderna vill ha fordon som kan täcka alla deras vardagsbehov utan att kompromissa. Vi tror att årets lista representerar industrins kapacitet att skickligt tillfredsställa båda kraven, säger Drew Winter.

Vinnarna i alfabetisk ordning

1. BMW X5: B58-motorn, 3.0 DOHC (dubbla överliggande kamaxlar). Tillverkarens raka, turboladdade bensinsexa har hyllats för sin mjuka gång och diskreta start/stopp-funktion. Den vann även 2016 samt 2017.

2. Chevrolet Silverado: GM:s OHV-V8 på 6,2 liter med systemet Dynamic Fuel Management som kan stänga av cylindrar för att förbättra bränsleekonomin.

3. Ford Mustang GT/Bullit: En DOHC-V8 på fem liter som ska leverera 480 hästkrafter, mer än 20 extra jämfört med GT-versionen. Bullit demonstrerar enligt Wards Auto hur små förändringar och noggrann trimning kan väcka liv i mogen teknik.

4. Ford F-150: En DOHC-V6:a på tre liter som anses vara en riktig arbetshäst. Under tester gav turbodieseln den bästa bränsleekonomi som Wards någonsin har sett för en fullstor pickup.

5. Honda Accord Hybrid: En tvåliters bensinfyra, Atkinson-cycle i-VTEC, kopplad till ett batteripack på 1,3 kilowattimmar. Drivlinan hyllas för sin kraft, vridmoment, och sportighet.

6. Hyundai Nexo: Har en 120 kilowatts bränslecell, som enligt Wards Auto höjer ribban för fordonstypen. Bilen har dessutom en suverän körkänsla och ett snyggt utseende.

7. Hyundai Kona EV: Eldrivlina med batteripack på 64 kilowattimmar och en angiven räckvidd på nära 45 mil. Elmotorns 204 hästkrafter ger bilen en snabb acceleration.

8. Infiniti QX50: En turboladdad bensinfyra, DOHC, på två liter, med variabel kompression. Wards konstaterar att motorn för sin storlek överraskar med mycket kraft vid låga varv.

9. Lexus UX 250h: En hybriddrivlina med en tvåliters bensinmotor, Atkinson-cycle. Hyllas av Wards för sin mjuka, tysta gång – låga förbrukning och roliga köregenskaper.

10. RAM 1500: En mildhybrid med 3,6-liters bensin-V6:a, DOHC. Modellen har funnits i nära ett årtionde, men det sömlösa 48-voltssystemet ger extra kraft och förbättrar samtidigt bränsleekonomin.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt