Här är ballongflygplanet som aldrig kraschlandar

2017-09-25 07:36  
Foto: Skärmdump från Youtube

Skräms du av flygplan och helikoptrar? I framtiden kan Plimp vara ett alternativ. Nu testas en förarlös drönarversion, men i framtiden ska ett större ”ballongflyplan” bära passagerare.

James och Joel Egan grundade det Seattle-baserade företaget Egan Airships. Tvillingbröderna ligger bakom ”Plimp”. Deras innovation kombinerar en drönare av flygplanstyp med en rejäl heliumballong. Tanken är att i framtiden bygga en större version som kan bära passagerare, och farkosten kan vara av intresse för de flygrädda. Skaparna hävdar nämligen att Plimp är ”plummet-proof” – den kan helt enkelt inte störta.

De anser samtidigt att deras koncept är en klar förbättring jämfört med existerande luftskepp. Tack vare vingarna erbjuder Plimp lyftkraften och stabiliteten hos ett flygplan, men med samma kontroll som en helikopter – där gasballongen gör det mindre kostsamt att hovra.

Motorerna drivs av litiumjonbatterier, och vid marschhastigheten 48 km/h kan de hålla farkosten i luften en timme. Tack vare gasbehållaren halveras tyngden, men ballongen gör drönaren stor. Den är drygt 8,5 meter lång och 2 meter bred. Topphastigheten är knappa 65 km/h, med en aktionsradie på 3,2 mil.

Läs mer:

Läs mer: Hindenburg – drömmen som flög i luften

Dagens drönarversion kan bära en last på 2,2 kg, exempelvis en kamera. Innovatörerna ser en rad användningsområden inom många branscher, från jordbruket till övervakning av skogsbränder – och eftersök av försvunna personer. Plimp är också perfekt för kartläggning, inspektion av elledningar, pipelines, och andra anläggningar. Ett annat område är mätningar av luftkvalitet.

En stor skillnad mot andra farkoster är att ägaren kan sälja den generösa reklamytan till hugade annonsörer. De får då en exponering som når nära fem kilometer.

Gasballongen sägs vara mycket stryktålig. Den ska klara både stick av en kniv såväl som salvor från ett hagelgevär utan att tappa lyftkraft. Detta torde innebära att även militären kan ha intresse för att använda konceptet.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt