Här är Audis vision av framtidens lyxbil

2017-09-14 12:44  
Så här kan Audis framtida lyxbil se ut. Foto: Audi

Audi Aicon är fyrhjulsdriven och tar sig upp till 800 km på en laddning. Men fokus ligger på lyx. Tillverkarens autonoma designkoncept saknar strålkastare, men har en mini-drönare som lyser upp din gångväg på natten.

Varumärket har klättrat till toppen av premium-pyramiden, och Audi vill givetvis se till så att framtidens bilister inte nöjer sig med delningstjänster och självkörande taxibilar. Tillverkarens svar är Aicon, en autonom lyxvagn i D-segmentet.

Designstudien är helt eldriven. Totalt fyra motorer är placerade fram och bak. De driver varsitt hjul vilket möjliggör elektroniskt styrd variabel quattro fyrhjulsdrift. Sammantaget levererar elmotorerna 260 kW och 550 newtonmeter. De är kopplade till solida batterier som kan lagra betydligt mer energi än litium-jon batterier. Enligt Audi ger de en aktionsradie upp till 800 kilometer.

Laddtiden har förkortats till ett minimum. Högvoltssystem med 800 volt innebär att man på mindre än 30 minuter kan ladda batteriet till 80 procent. Aicon är även utrustad med en enhet för induktiv trådlös laddning, och inom en AI Zone kan bilen köra fram till stationen och ladda sig själv utan mänsklig inblandning.

Stort fokus ligger dock på lyx. Aicon är drygt 4,5 meter lång och 2,1 meter bred – med en hjulbas som är 24 centimeter längre än den långa versionen av Audi A8. Stora glasytor med transparent tak och konvexa sidofönster ska bidra till en luftig kupé. Bilen saknar B-stolpe och har 2+2-säten, som kan skjutas upp till 50 cm bakåt och framåt. Till detta kommer ett bagageutrymme på 660 liter.

Läs mer: Nya tekniken gör fälgarna bredare vid dåligt väglag

Så fort du kliver in i kupén känner den digitala informationsassistenten igen dig genom din telefon, och PIA gör dina personliga inställningar. När du lämnar bilen på natten aktiveras en mini-drönare som lyser upp din gångväg. Man kan interagera med Aicon på en rad sätt. Utöver den haptiska och manuella finns röststyrning och eye-tracking.

Fordonet saknar dock ratt och pedaler. Framtidens bilar behöver inte heller strålkastare med lång räckvidd, eftersom informationen hämtas in av laser- och radarsensorprogram som kan se hinder även i mörker. Aicon saknar både strålkastare och bakljus. De har ersatts av projektormoduler som belyser vägen och omgivningen – men även kan projicera varningssignaler på marken. Audi öppnar upp för att framtidens bilar kommer kommunicera mer med ljus. Designstudien har digitala skärmytor som utgörs av hundratals triangelformade pixelsegment. Runt grillen finns stora ljusfält med fler än 600 3D-pixlar. Det innebär att bilen kan spela upp färgglada visuella animationer.

Aicon tar ögonkontakt med andra bilar och de animerade ögonen följer deras rörelser. Ljusfälten kan låta som en ren gimmick, men Audi hävdar att de kan fylla en mer praktisk funktion – exempelvis för att specialanpassa belysningen efter trafiksituationen. Animationerna kan dessutom varna gående eller cyklister för farliga situationer.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL