Här är Årets bil

2012-03-06 07:50  

Förra året tog elbilen Nissan Leaf hem priset Årets bil 2011. I år blev det GM:s laddhybrid Chevy Volt-Opel Ampera som i hård kamp med sex andra finalister tog hem de europeiska prestigepriset.

Totalt var 35 bilar nominerade till priset. Sju gick till final - Citroën DS5, Fiat Panda, Ford Focus, Opel Ampera/Chevrolet Volt, Range Rover Evoque, Toyota Yaris och Volkswagen Up.

Juryn utgörs av 59  motorjournalister från 23 europeiska länder.  Svenska medlemmar är Marianne Sterner från Vi Bilägare, Lasse Holmström från Sydsvenska Dagbladet och Håkan Matson från Dagens Industri, tillika juryns ordförande.

När juryn slutligen enats stod GM:s laddhybrid som segrare med Volkswagens nya mikrobil Up som två och Fords teknik- och säkerhetsmättade nya Focus-generation som trea.

Bilen byggs vid GM:s fabrik i Detroit, både den amerikanska versionen och den europeiska Opel-versionen.

I Europa kostar Amperan över 400 000 kronor, men i USA bara 225 000 kronor efter den statliga elbilsrabatten.

Bilen drivs helt av elmotorer men har en bensinmotor som räckviddsförlängare när batterierna har gjort sitt efter 5-7 mil ren elbilskörning.

Bensinmotorns uppgifter är att driva generatorn som förser elmotorerna med elektricitet. Det ger bilen ytterligare 50 mils räckvidd på en laddning och en tank.

För GM är utmärkelsen Årets bil 2012 välkommen. Chevy Volt har inte sålt så bra i USA som man räknat med - trots att den förra året utsågs till North American Car of the Year 2011.

Chevy Volt kom ut på marknaden i december 2010. Sedan dess har den sålts i färre än 10 000 exemplar, väsentligt under prognos.

GM drar därför ned produktionen ännu en gång för att anpassa tillverkningen till efterfrågan. Nästa vecka stängs fabriken i Detroit i fem veckor och 1 300 bilarbetare permitteras.

Årets europeiska bil genom tiderna

2012 Opel Ampera/Chevrolet Volt
2011 Nissan Leaf
2010 Volkswagen Polo
2009 Opel Insignia
2008 Fiat 500
2007 Ford S-Max
2006 Renault Clio
2005 Toyota Prius
2004 Fiat Panda
2003 Renault Mégane
2002 Peugeot 307
2001 Alfa Romeo 147
2000 Toyota Yaris
1999 Ford Focus
1998 Alfa Romeo 156
1997 Renault Mégane Scénic
1996 Fiat Bravo/Brava
1995 Fiat Punto
1994 Ford Mondeo
1993 Nissan Micra
1992 Volkswagen Golf
1991 Renault Clio
1990 Citroën XM
1989 Fiat Tipo
1988 Peugeot 405

1987 Opel Omega
1986 Ford Scorpio
1985 Opel Kadett
1984 Fiat Uno
1983 Audi 100
1982 Renault 9
1981 Ford Escort
1980 Lancia Delta
1979 Simca-Chrysler Horizon
1978 Porsche 928
1977 Rover 3500
1976 Simca 1307-1308
1975 Citroën CX
1974 Mercedes 450S
1973 Audi 80
1972 Fiat 127
1971 Citroën GS
1970 Fiat 128
1969 Peugeot 504
1968 NSU Ro 80
1967 Fiat 124
1966 Renault 16
1965 Austin 1800
1964 Rover 2000

Lars Anders Karlberg

Mer om: Opel GM

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt