Här är Airbus utmanare i flygtaxi-kriget

2019-02-26 09:51  
Foto: Airbus

Autonoma fordon och flygande bilar har varit hett stoff de senaste åren. Nu verkar det senare vara ett steg närmare förverkligande. Kolla in Airbus utmanare i flygtaxi-striden.

Från Boeing till Bell och Rolls-Royce. De stora drakarna i flygbranschen vill inte lämna luftrummet för privatfarkoster fritt. Och det har inneburit att vi på kort tid fått se flertalet flygtyg som på allvar har finansieringen bakom sig för att bli verklighet.

I början av året tog helikoptertillverkaren Bell tillfället i akt och visade upp en flygtaxi kallad Nexus och i slutet av januari genomförde Boeing sin första testflygning med sitt alternativ.

Och nu får de sällskap av ytterligare en. I förra veckan tog Vahana Alpha Two, en tiltrotor-flygare skapad av Airbus A3, sin 50:e tur. Detta fullskaletest innebär att man nu har över fem flygtimmar i farkosten. Timmar som kan läggas till de redan 51 man kört i olika skalmodellsprojekt. Testflygningen skedde vid Pendleton UAS Range i Oregon, USA, och under tur 50 var det framförallt vidare tester av hur VTOL-planet reagerar på väder och vind.

Läs mer: Boeings vd utlovar flygande bilar inom ett år

Vahana har släppt en kort film över flygningen och det är otroligt att se hur långt man kommit med tanke på att första flygningen skedde för lite drygt ett år sedan. Då handlade det om en maskin som lyfte fem meter och höll sig i luften i 53 sekunder. I filmen ses urtypens efterföljare, Alpha Two, stiga till en höjd av 70 meter, sedan skifta vingarna/propellrarna 30 grader framåt för att få upp farten.

Vahana säger att testerna nu sker i hastigheter över 50 knop (97 km/h) och att man går snabbt framåt. Och när man ser filmbevis som detta är det inte svårt att fantisera hur flygbilar faktiskt kan te sig om några år.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt