Han vill ge koll på drönarna

2015-08-17 08:02  
Under drönarens mage hänger en prototyp av den lilla transpondern. Foto: Rolf Agazzi

Flygledarna kan inte se drönare på sina skärmar, trots att incidenterna ökar. Konsulten Rolf Agazzi vill lösa problemet med en egenutvecklad sändare.

- När Bromma flygplats stängde ner i våras på grund av drönare så bestämde jag mig för att utveckla en ny typ av transponder, säger Rolf Agazzi på konsultföretaget T2 Data i Stockholm.

Transpondrar används sedan länge av civila flygplan. De tar emot och sänder ut radiosignaler om planets position, hastighet såväl som kurs, och informationen presenteras på flygledarnas skärmar. Men sådana transpondrar väger alldeles för mycket för små drönare.

- Varje extra gram förkortar räckvidden. Men med lite nytänk har jag sänkt vikten samtidigt som min transponder är liten, billig och väldigt energisnål, säger Rolf Agazzi.

Alla som vill starta drönare nära flygplatser måste söka tillstånd från flygtrafikledningen, vid varenda flygning. Tanken är att flygledarna tack vare transpondern ska kunna kontrollera att drönarna verkligen håller sig inom de zoner de fått tillstånd att flyga i. Några anpassningar i flygledarnas system krävs inte. Fast problemet att många drönare flygs utan tillstånd kvarstår.

- Om de flyger med transpondern påslagen så kan flygledningen se dem, men risken är väl stor att de skulle stänga av transpondern om de flyger utan tillstånd, säger Rolf Agazzi.

Han vill inte avslöja några detaljer kring konstruktionen. Men ett knep är att låta den lilla enheten klara sig utan mottagare. I stället sänder den kontinuerligt ut information om sin gps-position samt höjden som beräknas utifrån en tryckmätare. Användaren kan själv styra hur ofta informationen ska sändas ut. Ju längre intervaller, desto längre räcker batterierna.

Under sommaren har Rolf Agazzi provflugit en prototyp som väger cirka 100 gram, betydligt mindre än de produkter han sett på marknaden. Nu är målet att banta bort ytterligare 40-50 gram.

Rolf Agazzi har till vardags ett konsultuppdrag på Ericsson i Kista och arbetar parallellt med drönar-tekniken i ett internt projekt på T2 Data.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Charlotta von Schultz

Mer om: Drönare

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt