Han har lösningen på tågeländet

2010-02-03 15:16  

Han har löst tekniska problem åt SJ i över 50 år. Nu, som pensionär, har han tagit fram en växelkonstruktion som löser Banverkets och SL:s problem med snö och is.

Sten Jonsson har en lång karriär som konstruktör på SJ:s utvecklingsavdelning bakom sig. Han fyller 81 år i år men i full gång med sitt konstruktionsbolag Idéus Konsultteknik i Enskede.

- Jag har lösningen på Banverkets växelproblem, som orsakat förseningar och inställda tåg för både SJ och SL. Efter den här kalla och snöiga vintern kanske de äntligen lyssnar på mig, säger han till Ny Teknik.

Redan 2005 fick han patent på sin växelkonstruktion där en ”gummiläpp” täcker mellanrummet mellan växeltungan och rälsen och hindrar snö och isklumpar från att korka igen växeln.

- Jag uppvaktade då både Banverket i Borlänge och växeltillverkaren Cogifer Nordic i Örebro. Jag har också varit i kontakt med SL i Stockholm, men alla säger att de har andra lösningar.

- Jag antar att de omvärderar sin inställning efter den här hårda vintern, säger Sten Jonsson.

Tusen växlar i Stockholm
Enbart i Stockholm har Banverket ansvaret för uppemot tusen växlar för fjärrtåg och pendeltåg.

När tågen kommer in i Stockholm faller stora isklumpar från tågens underrede ned i växlarna och fastnar.

De värmeslingor som finns i växlarna har bara kapacitet ned till en handfull minusgrader och klarar inte att smälta fotbollsstora isklumpar.

Isklumparna måste tas bort för hand och Banverkets folk hinner inte med. Så fort det kommer in ett nytt tåg och släpper snö och is på rälsen beckar växlarna igen på nytt.

De senaste dagarna har mängder av tåg ställts in. ”Trafiken har glesats ut”, som Banverket säger.

Hindrar isen från att blockera växeln
Sten Jonssons uppfinning hindrar is, snö och sten att fall ned mellan rälsen och växeltungan.

Dessutom blir det lättare att sopa snö från växeln med Banverkets borsttåg eftersom ”gummiläppen” som täcker mellanrummet bara ligger några centimeter under rälshuvudet i stället för att borstarna ska nå ända ned till marken, nästan två decimeter under rälsen.

- Man kan också väva in elektrisk tråd i gummit för att hålla isen borta. Dessutom kan man blåsa växeln ren med tryckluft i ”röret” som bildas under täckningsläppen, säger Sten Jonsson.

Lövhalkan nästa utmaning
Hans nästa projekt är en uppfinning som ska lösa problemet med lövhalkan på spåren.

- I dag kör Banverket med stora RC-lok med åtta borstar på varje sida. Jag har en lösning där det räcker med en borste. Då kan man köra med betydligt mindre rälsfordon, säger Sten Jonsson.

Så funkar det

Här är länken till Sten Jonssons patent nummer SE 25561 (0203037-7).

Teckningen till höger visar hur en fjädrande "täckningsläpp" fästs på den rörliga växeltungan och täcker utrymmet mellan växeltungan och den fast liggande rälsen.

Därmed hindras snö, is och makadam från banvallen från att hamna i växeln och omöjliggöra spårväxling.

Rälsdelen i Sten Jonssons växelkonstruktion är en specialräls med ett bågformat liv där täckningsläppen, av gummi eller något annat fjädrande material, ryms när växeltungan förs in mot rälsen när tåget ska växla spår.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt