Fordon

Han har lösningen på Sveriges tågproblem

Professor Jan Lundberg, Luleå tekniska universitet, visar egen konstruktion en justerbar spårväxel. Foto: LTU Leif Nyberg

Det ojämna slitaget på tågrälsen kräver mycket underhåll. Det leder till förseningar i tågtrafiken. En forskare i Luleå ska hitta en lösning.

Publicerad

Oftast märker du bara att det bumpar till i spåret, men i värsta fall skulle tåget kunna spåra ur. Det är spårväxeln som styr tåget in på ett nytt spår. Bumpen skvallrar om ett ojämt slitage och sprickor.

Jan Lundberg är professor i drift- och underhållsteknik samt i Maskinelement vid Luleå tekniska universitet. Han har på uppdrag av Trafikverket tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här