Han gör Gripen till en smygare

2008-08-19 23:00  

Saabingenjören Jakob Bjerkemo löste hur Gripen skulle kunna göras svårupptäckt med radar. Hans patenterade veck längs flygplanskroppen går att ana i en idéskiss som Saab nu försöker få Sydkorea att nappa på.

Tekniken är ett självklart försäljningsargument, säger Jakob Bjerkemo.

Han är ingenjör vid Saab, och specialist på så kallad signaturteknik.

Flygplanets signatur är de spår som det lämnar efter sig åt den som letar efter det, kanske med radar eller infraröttkameror, eller helt enkelt med ögon eller öron. Ju lägre signatur, desto osynligare plan.

- Normalt går det inte att ge ett plan låg signatur när det finns en nosvinge som sitter nära huvudvingen fast högre upp, så som det gör på Gripen. Men det här är ett trick för att göra det ändå.

Jakob Bjerkemo framhåller att den idéskiss som Saabs marknadsförare visade upp i Sydkorea inte visar hur ett plan skulle se ut i verkligheten.

För ett plan med låg signatur skulle det till exempel vara olämpligt med två runda motorutlopp som de i skissen. Och det veck längs flygplanskroppen som han har uppfunnit till skydd mot radarn ser i verkligheten annorlunda ut än i Sydkoreaskissen, även om man kan tycka sig ana det där.

- Den ser "halv-stealthig" ut, säger han som sammanfattning.

Men Jakob Bjerkemos variant av smygteknik, på engelska stealth, behövs för att ge ett plan de egenskaper som det tänkta Sydkoreaplanet sägs ha, och han tar för givet att Saab bedriver marknadsföring med den.

- Med alla nya stridsflygplan är signatur en stor fråga.

Jakob Bjerkemos patenterade teknik gör planet svårare att upptäcka med radar.

- Man gör ett z-format veck på sidan av planet. Huvudvingen sitter fast på nedre delen av zetat, och nosvingen på den högre delen. Vecket gör att man kan placera vingarna som man vill, men ändå undvika radar.

- Det är inte det helt optimala ur signatursynvinkel, men det ger ändå möjlighet att kombinera låg signatur med väldigt god aerodynamik.

Men till den andra produktgenerationen av Gripen, uppvisad som prototyp i våras, hann Jakob Bjerkemos smygteknik inte byggas in.

- Det skulle kräva mycket större ändringar vad gäller strukturen.

Z-formen hemligheten

* Jakob Bjerkemos patenskiss från 2003 visar hur ett plan med nosvinge blir svårt att upptäcka med radar tack vare det z-formade vecket – ett problem som exempelvis amerikanerna sannolikt brottats med länge. Här F-22 Raptor, med smygteknik men utan nosvinge.

Alexander Kristofersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt