Fordon Han gör diesel till en miljösuccé Bengt Johansson, professor i förbränningsmotorer vid LTH i Lund, fixar till sladdarna på en Scania D13, som använts för forskningsprojektet med lagom snabb förbränning. Foto: Pontus Tideman Dieselmotorn, t v, HCCI-motorn, i mitten, och lagommotorn till höger. Grafik: Ingemar Franzén - Den bästa motorn är en diesel som går på bensin eller alkohol. Den ger dubbelt så många mil per liter som dagens E 85-motorer, säger professor Bengt Johansson. Nu ska han visa att han har rätt. Eddie Pröckl Publicerad 4 feb 2009 kl 00.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Bensinmotorer har en verkningsgrad runt 30 procent. De bästa dieselmotorerna når över 40. Men det är inte där gränsen går.- I vårt nya projekt D 60 ska vi krama 60 procent ur en dieselmotor, säger Bengt Johansson, professor Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ verkningsgrad diesel fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Fraktjätte vill förnya order hos återuppståndet Volta Voltas största order innan konkursen kom från DB Schenker. Fraktbolaget säger sig nu vara suget på att förnya ordern.
Cisco samarbetar med Nvidia – stärker cybersäkerheten med hjälp av ai Hypershield är namnet på en ny Cisco-lösning som ska ge molnet och datacenter ett bättre skydd när vi träder in i ai-eran.
Drömgränsen: Elbilen klarade 100-milatur i verkliga förhållanden En riktig långresa och ett nytt drömmål uppnått. Nio har visat att deras ET7 med det nya 150 kWh-batteriet klarar över 100 mils räckvidd vid verklig körning.