Fordon

Han gör diesel till en miljösuccé

Bengt Johansson, professor i förbränningsmotorer vid LTH i Lund, fixar till sladdarna på en Scania D13, som använts för forskningsprojektet med lagom snabb förbränning. Foto: Pontus Tideman
Dieselmotorn, t v, HCCI-motorn, i mitten, och lagommotorn till höger. Grafik: Ingemar Franzén

- Den bästa motorn är en diesel som går på bensin eller alkohol. Den ger dubbelt så många mil per liter som dagens E 85-motorer, säger professor Bengt Johansson. Nu ska han visa att han har rätt.

Publicerad

Bensinmotorer har en verkningsgrad runt 30 procent. De bästa dieselmotorerna når över 40. Men det är inte där gränsen går.

- I vårt nya projekt D 60 ska vi krama 60 procent ur en dieselmotor, säger Bengt Johansson, professor

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här